گل نرگس

 

گیاه نرگس از خانواده نرگسیان (Amaryllidaceae ) و تیره Narcissus می باشد» نرگس گیاهی دائمی و پیازدار می باشد . پیازهای آن درشت و دارای ورقه های فلسی یا مطبق است . به عبارت دیگر پیاز آن می تواند چندین سال متوالی گل دهد و گل آن همه ساله درشت تر گردد. گلهای نرگس به رنگ سفید ، زرد ، نارنجی ، کم پر و پُر پر هستند . برگهای این گیاه از بن ریشه بصورت صاف یا شیاردار بیرون می آیند و در طول ساقه قرار میگیرند.نرگس‌ها به اندازه‌های مختلف یافت می‌شوند از گلهای 5 اینچی روی ساقه‌‌های 2 فوتی گرفته تا گلهای 5/0 اینچی روی ساقه 2 اینچی.
نرگس‌ها شاید آسانترین و مطمئن‌ترین پرورش از میان خانواده تمام گلها هستند و برای افراد مبتدی در باغبانی ایده‌ آل است. پیاز و برگها حاوی کریستالهای سمی هستند که فقط حشرات اصلی می‌توانند بدون آسیب رساندن به آن از آن مصرف کنند هر چند ممکن است جانوران آنها را از زیر خاک بیرون بیاورند.

ادامه نوشته

تريتيكاله

اولين وموفق ترين گياه دست ساز تريتيكاله است .اهداف توليد آندر ابتدا مقاومت به سرما و كشت در اراضي فقير و مقاومت به زنگها و بعد عملكرد است.

سطح زير كشت تريتيكاله ha100000 عملكرد دانه 20%  بيشتر از گندم و كاه دو برابر گندم

است.

تذكر. چاندوم ها در سطوح كروموزومي با هم تفاوت دارند .از ميان آنها انواع هگزا پلوييد

تريتيكاله موفق تر بوده اند.

تقسيم بندي Tri  براساس داشتن يا نداشتن تمام كروموزومهاي چاودار

1.سري كاميcomplate  type  تمام هفت كروموزوم چاوداروجود دارد.

2.تيپ جايگزين substitute type تعدادي از كروموزومهاي چاودار بوسيله

 كرموزومهاي گندم جايگزين شده اند.

اصلاح برنج( جزوه درسی)

به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته

جزوه اصلاح( ذرت)

در ادامه مطلب قسمتی از جزوه درسی که مربوط به ذرت می باشد اورده شده است
ادامه نوشته

اصلاح پنبه

بيش از 5000 سال پيش كشت مي شده است بومي جنوب وجنوب شرقي آسيا ست .از نظر سطح زير كشت هند رتبه اول را دارد ولي بزرگترين توليد كننده آمريكا ست.

ادامه نوشته

معرفی ارقام جدید زراعی

اکثر ارقام زراعی به صورت دسته بندی و فقط به صورت نام ذکر شده است
ادامه نوشته

معرفی رقم صفه گلرنگ صفه

صفه ،رقم جدیدگلرنگ با سازگاری وسیع، مناسب کشت در اقلیم سرد کشور

سال معرفی: زمستان 1388

مناطق مناسب كشت: مناطق معتدل سرد استانهاي( تهران ، فارس ، كرمانشاه ، خراسان ، اصفهان ، آذربايجان شرقي، كردستان ، مركزي )

گلرنگ يكي از گياهان روغني بومي ايران است. جمع آوري توده هاي بومي براي استفاده از تنوع ژنتيكي موجود در كشور به منظور فراهم آوردن امكان سلكسيون ژنوتيپ هاي مطلوب از اولين قدم هاي اساسي براي ايجاد ارقام اصلاح شده وپر محصول گلرنگ می باشد. گلرنگ به عنوان يك گياه روغني مقاوم به خشكي قابليت کشت در مناطق خشك كشور را دارد. رقم جديد صفه حاصل انتخاب تك بوته از توده محلي گلرنگ اصفهان است که با استفاده از روش گزینش لاينهاي خالص و تاکيد بر يکنواختي رنگ قرمز گلچه ها ، تعداد و اندازه غوزه ، عدم وجود خار، زود رسي، درشتي غوزه ها، جمع بودن شاخه هاي اصلي وفرعي و ارتفاع مناسب بوته جهت برداشت مکانيزه تولید شده است .

رکورد تولید عملکرد دانه رقم یوسف در مزارع کشاورزان 9000 کیلوگرم در هکتار می باشد.

 

تيپ رشد

بهاره

رنگ گل

يکنواخت( قرمز )

نحوه رسيدگي

يکنواخت

نحوه گلدهي

تداوم زياد

نحوه تشکيل شاخه هاي فرعي

3/1 بالاي بوته

ميزان روغن دانه

30 درصد

متوسط عملكرد دانه در کشت بهاره(مزرعه تحقيقي ترويجي)

3083 كيلوگرم در هكتار

متوسط عملكرد دانه در کشت تابستانه(مزرعه تحقيقي ترويجي)

1915 كيلوگرم در هكتار

متوسط عملکرد گل خشك(گل قرمز)

200-150 کيلوگرم در هکتار

واكنش به لكه برگي و بوته ميري

-

سیب زمینی ساوالان

ساوالان اولین رقم سیب زمینی حاصل از تحقیقات داخلی، مناسب فرآوری صنعتی و تازه خوری برای مناطق کشت بهاره

سال معرفی: تابستان 1387

مناطق مناسب كشت: كليه مناطق كشت بهاره سيب‌زميني مانند اردبيل، همدان و كردستان با تابستان‌ نسبتاً خنك.

عملكرد

24% بیش از آگریا و 26% بیش از لیدی رزتا

طول دوره رشد و نمو

نیمه زودرس(120 روز)

شکل غده

کروی تا تخم مرغی

عمق چشم ها

سطحی

رنگ پوست غده

زرد با لکه قرمز در چشم ها

رنگ گوشت غده

زرد

طول استولن

کوتاه

وضعیت ارتفاع

پابلند و ایستاده

رنگ گل

بنفش

تیپ پخت

C(بافت آردی)

نوع مصرف توصیه شده

چیپس

رنگ سرخ کرده

عالی

میزان جذب روغن

پائین

بدشکلی غده ها

کم

واکنش به ویروسهای Y و A

مقاوم

ميزان سيب‌زميني مورد استفاده در صنعت فرآوري كشور ساليانه حدود 750 هزار تن تخمين زده مي‌شود و بخش اعظم محصولات فرآوري شده به صورت چيپس و خلال مي‌باشد. تا كنون توسعه كشت كليه ارقام خارجي معرفي شده براي توليد چيپس در كشور، به دلايل مختلف مانند پايين بودن عملكرد و يا پايين بودن كيفيت محصول فرآوري شده موفقيت‌آميز نبوده و بخش صنعت از ارقام نامناسب براي توليد چيپس استفاده نموده است. دستيابي به يك رقم سيب‌زميني كه بتواند به طور همزمان ضمن داشتن عملكرد بالا، كيفيت فرآوري صنعتي مناسبي داشته و به بيماري‌هاي مهم ويروسي نيز مقاوم باشد بسيار مشكل است. محققان مؤسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر به رقمی دست يافتند كه هر سه ويژگي مذكور را به طور همزمان دارا مي‌باشد. رقم ساوالان نسبت به دو بيماري ويروسي شايع و مهم كشور به نام‌هاي ويروس Y و ويروس A سيب‌زميني مقاوم است. ضريب دژنراسيون آن بسيار پايين بوده و زارعين مي‌توانند هسته بذري خود را بدون كاهش محسوس عملكرد، تا ساليان زيادي حفظ نمايند. از نظر کیفیت فرآوری، ميزان قندهاي احيائي آن پايين بوده و اين امر در حين سرخ شدن از سياه شدن رنگ محصول سرخ شده پيشگيري مي‌نمايد. همچنين بالا بودن ميزان ماده خشك آن موجب مي‌شود تا در زمان سرخ شدن روغن كمتري جذب شود. رنگ چيپس‌هاي توليد شده نيز طلايي بسيار خوش‌رنگ مي‌باشد.

معرفی رقم پگاه سورگوم

رقم پگاه سورگوم علوفه اي مناسب برای کشت در مناطق معتدل و گرم و خشک، بهترین سورگوم علوفه ای موجود بخصوص برای سیلوکردن

كمبود علوفه در ايران ايجاب مي كند كه از گياهان زراعي با پتانسيل توليد بالا و سازگار با شرايط آب و هوائي ايران بهره ي بيشتري گرفته شود. در اين راستا سورگوم نه تنها از عملكرد بالائي برخوردار است بلكه با شرايط اقليمي اكثر مناطق ايران بخصوص مناطق گرم و خشك و معتدل آن سازگاري خوبي دارد. سورگوم از قديم الايام در ايران وجود داشته و بعد از كشور يمن، در خاور ميانه بيشترين توده بومي(421توده) ازايران جمع آوري شده است. سورگوم در دنيا به دو صورت ارقام خالص و واريته هاي هيبريد كشت مي گردد . هر دو روش در ايران مد نظر قرار گرفته و رقم پگاه یک رقم خالص است. تحقيقات رقم پگاه از سال 1368 با انجام اولين تلاقي آن بين رقم داخلي و خارجي شروع شد. اين رقم در مدت 15 سال با اجراي بيش از 17 فقره طرح تحقيقاتي كه هر كدام از آنها 3-1 سال به طول انجاميده است توليد شده است. نتايج آزمايشات ناحيه اي بمدت سه سال در شش منطقه کرج، اصفهان، خرم آباد، شاهرود، مشهد و شیراز نشان مي دهد ميانگين عملكرد علوفه تر و خشك رقم پگاه به ترتيب 38/128 و 52/23 تن در هكتار مي باشد كه در مقايسه با رقم شاهد در دو چين افزايش عملكرد علوفه تر و خشك به ترتيب 28/42 و 82/46 درصد مي باشد. رقم پگاه داراي 12% پروتئين است. علوفه رقم پگاه به طرق مختلف، سيلوئي، علوفه تر در اصطبل ها، چراي مستقيم و علوفه خشك قابل استفاده است. رقم پگاه يك رقم سورگوم شيرين نيز به حساب مي آيد.

مناطق مناسب کشت رقم پگاه: همه مناطق کشت سورگوم بخصوص مناطق معتدل و گرم وخشک

مقاومت به آفات و بیماری ها: هیچگونه بیماری از هیچ منطقه ای بر روی این رقم گزارش نشده است و بجز شته بعلت قند بالای این رقم، خسارت آفت دیگری تا بحال مشاهده نشده است.

مهمترین ویژگی رقم پگاه: عملکرد بالا، مصرف بذر کمتر، قند بیشتر، تخمیر سیلویی بهتر، کیفیت علوفه بهتر،متحمل به آفات و بیماری ها و مناسب کشت در اکثر مناطق، معرفي اين رقم اولا" از كشت يك واريته در همه زمين هاي زير كشت سورگوم علوفه اي كه از نظر علمي و فني خطراتي را به همراه دارد و باعث نگراني مي باشد جلوگيري مي كند ثانيا" توليد بذر اين رقم بصورت توليد بذر گياهان خودگشن توليد مي شود.

جدول توجیه اقتصادی رقم پگاه:

مناطق مورد توصیه جهت کشت در ایران

حداقل سطح پیش بینی شده در برنامه طرح جامع علوفه

میانگین عملکرد علوفه خشک شاهد t/ha

میانگین عملکرد رقم جدید (تن در هکتار)

افزایش تولید

(تن)

اکثر مناطق موردکشت سورگوم

25000 هکتار

52/23 در هکتار

031/10

10000

معرفی فجر رقم هيبريد جديد زودرس ذرت دانه اي

فجر رقم هيبريد جديد زودرس ذرت دانه اي( سينگل كراس260 )مناسب براي كشت دوم در مناطق معتدل و معتدل سرد كشور

ميانگين عملكرد

11-10 تن در هكتار

میانگین ارتفاع بوته

206 سانتی متر

گروه رسیدن

زودرس از گروه 280 فائو با دوره رشد و نمو 115-105 روز

فرم دانه

دندان اسبی

رنگ دانه

زرد

رنگ چوب بلال

قرمز

میانگین وزن هزار دانه

290 گرم

واكنش به فوزاریوم

نیمه مقاوم

حساس ح

واکنش به سیاهک معمولی

حساس

سال معرفی: بهار 1387

مناطق مناسب كشت: به عنوان كشت دوم بعد از برداشت گندم در مناطق معتدل و معتدل سرد كشور، مثل: استان فارس (شيراز و مرودشت)، استانهاي اصفهان، خراسان، كرمانشاه.

رقم مورد كشت غالب كشور هيبريد ديررس K SC 704 است، و استفاده از ارقام ديررس در كشت دوم در مناطق معتدل(بعد از برداشت گندم) بدليل محدوديت فصل، قبل از مرحله گلدهي و يا قبل از پر شدن دانه با سرما ويا بارندگي هاي پائيزه مواجه گرديده و ياجهت جلوگيري از تأخير در كشت محصولات پاييزه با رطوبت بالا برداشت مي شوند كه سبب کاهش كمي و كيفي محصول و نهايتا" كاهش هكتوليتر مي گردد. هيبريد جديد فجر جهت كشت دوم (بعد از برداشت گندم و جو) معرفی گردید. زودرس تر بودن نسبت به ارقام متوسط رس و ديررس رايج در كشور، برداشت با رطوبت مناسب، جلوگيري از تأخير در كشتهاي پائيزه و عملكرد از مهمترین ویژگیهای این رقم میباشد

معرفی هیبرید دهقان ذرت

دهقان رقم هيبريد جديد متوسط- زودرس ذرت دانه اي( سينگل كراس400 ) مناسب براي كشت دوم در مناطق معتدل و معتدل سرد كشور و كشت هاي تأخيري

سال معرفی: بهار 1387

مناطق مناسب كشت: به عنوان كشت دوم بعد از برداشت گندم و كشتهاي تاخيري در مناطق معتدل و معتدل سرد كشور، مثل: استان فارس (شيراز و مرودشت)، استانهاي اصفهان، خراسان، كرمانشاه و كشت اول در مناطق سرد كشور

ميانگين عملكرد

11-10 تن در هكتار

میانگین ارتفاع بوته

208 سانتی متر

گروه رسیدن

متوسط رس - زودرس از گروه 400 فائو با دوره

رشد و نمو 120-115 روز

فرم دانه

دندان اسبی

رنگ دانه

زرد

رنگ چوب بلال

قرمز

میانگین وزن هزار دانه

60/280 گرم

واكنش به فوزاریوم

متحمل

واکنش به سیاهک معمولی

مقاوم

يكي از مشكلات كشت دوم ذرت در كشور كمبود هيبريد مناسب در گروه متوسط رس زودرس و زودرس است كه علاوه بر نداشتن مشكلات ارقام ديررس در كشت دوم، بتواند از افت كمي و كيفي عملكرد دانه جلوگيري نمايد. رقم متوسط زودرس هيبريد سينگل كراس دهقان (KSC 400) بمنظور كشت دوم و همچنين كشت هاي تأخيري معرفی گردید. زودرس تر بودن رقم دهقان نسبت به ارقام متوسط رس و ديررس رايج در كشور، برداشت با رطوبت مناسب، جلوگيري از تأخير در كشتهاي پائيزه، عملكرد مناسب و مقاومت نسبت به بيماري سياهك معمولي از ویژگی های این رقم میباشد

معرفی گندم بهرنگ

بهرنگ، رقم جدید گندم دوروم   مناسب برای کشت در مناطق گرم و خشک جنوب کشور

 

 سال معرفی: زمستان 1388  

مناطق مناسب كشت:  مناطق گرم و خشک جنوب کشور

 

ارقام محلي گندم دوروم از گذشته بسيار دور در مناطق مختلف كشور خصوصاً شمال غرب تا جنوب غرب به صورت ديم كشت شده اند و سطح زير كشت ديم این محصول در سال هاي اخير حدود 250 هزار هكتار برآورد مي گردد.  تا قبل ازسال 1370 گندم دوروم آبي به صورت گسترده كشت  نمي شد، اما در دهه هشتاد باوارد شدن بذررقم ياواروس-79 و معرفي سه رقم گندم دوروم سيمينه ،آريا و كرخه براي كشت در زراعت آبی، سطح كشت گندم دوروم آبي به بيش از 200 هزار هكتار بالغ مي گردد،كه نشان دهنده سازگاري وسيع گندم دوروم با شرايط آب و هوايي خشـــــك بویژه منــاطق گرم و خشک جنوب كـــشور مي باشد. نياز صنايع ماكاروني سازي كشور به سمولينا كه از دانه گندم دوروم حاصل ميگردد، ايجاب مي نمايدكه لاين ها و ارقام با سازگاري و پايداري عملكرد بالا، مورد توجه قرارگيرد. صفت مقاومت قابل قبول این لاین نسبت به نژاد Ug99 زنگ سیاه به عنوان یکی از صفات بارز در معرفی این لاین مطرح می باشد. واکنش این لاین به بیماری زنگ زرد در داراب ، دزفول ،خرم آباد ، اهواز ،گرگان ،نیشابور و کرج از مقاوم تا نیمه مقاوم یادداشت برداری گردید. رقم بهرنگ از نظر پايداري عملكرد و ميانگين عملكرد دانه برترين لاین بود . ميانگين عملكرد دانه آن طی 3 سال در 4 منطقه بالغ بر796/6 تن در هکتار بود. این رقم به دلیل داشتن سازگاری مناسب و عملکرد مطلوب در اقلیم گرم و خشک جنوب کشور و نیز کیفیت خوب دانه ان برای تهیه ماکارونی ، از مزیت خوبی برخوردار است و با توجه به اینکه بیشترین سطح زیر کشت گندم دوروم کشور در اقلیم مزبور واقع شده است. رقم جدید بهرنگ نیاز این مناطق را تا حد زیادی مرتفع می سازد .

بهاره

تيپ رشد

116

مدت زمان تا ظهور سنبله(روز)

94

ارتفاع بوته(سانتی متر) 

مقاوم

خوابيدگي(ورس(

مقاوم

ريزش دانه

52

وزن هزار دانه(گرم)

20MR

واكنش به زنگ زرد

مقاوم

واكنش به سياهك پنهان

نیمه مقاوم

واکنش به زنگ سیاه نژاد UG99

مقاوم

واكنش به سياهك ناقص

بسیارخوب

كيفيت  دانه

6/685

میانگین عملکرد(تن در هکتار)

آفتابگردان فرخ

فرخ، آفتابگردان هیبرید سینگل کراس زودرس

سال معرفی: زمستان 1388

مناطق مناسب كشت: کشت اول در مناطق سرد معتدل آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، کرمانشاه و کشت دوم بعد از برداشت غلات در استان‌های مرکزی کشور و همچنین برخی مناطق دیم استان گلستان و مازندران

آفتابگردان یکی از گیاهان روغنی است که زراعت آن در کشت دوم بعد از برداشت غلات در حال گسترش می باشد اغلب هیبریدهای موجود ديررس و پابلند می باشند. از دیررسی هیبریدهای داخلی و برخی هیبریدهای خارجی به عنوان مانعی برای گسترش سطح کشت این گیاه زراعی یاد می‌شود. عملکرد هیبرید فرخ با عملکرد هیبرید مشابه وارداتی رایج به عنوان زودرس‌ترین رقم هیبرید آفتابگردان ، قابل رقابت می‌باشد. آزمایشات انجام‌شده در شرایط دیم و کشت دوم قابلیت جایگزینی این هیبرید با هیبریدهای مشابه را تایید نموده است. این هیبرید علاوه بر برخورداری از سازگاری هیبریدهای داخلی و مقاومت به بیماری سفیدک داخلی، از نظر ارتفاع به مراتب کوتاه‌تر از هیبرید آذرگل و حدود پانزده الی بیست روز زودرس‌تر از آن بوده و از این حیث قابل رقابت با ارقام هیبرید جدید اروپایی است. تحمل آن به تنش کم‌آبی نیز امکان توسعه کشت آن را در مناطقی که محدودیت آبیاری دارند امکان‌پذیر می‌سازد.

طول دوره رویش

100-90 روز

ارتفاع بوته

165-155 سانتیمتر

وزن هزار دانه

65-55 گرم

عملکرد دانه

5/4-5/3 تن در هکتار

میزان روغن

48-46 در صد

واکنش به بیماری سفیدک کرکی

مقاوم

واکنش به تنش خشکی

متحمل

معرفی گندم رقم بهار

بهار رقم جدید گندم نان  (آبی) مناسب برای کشت در مناطق معتدل کشور

سال معرفی: پائیز 1386

مناطق مناسب كشت:  مناطق معتدل استانهاي فارس، كرمانشاه، اصفهان، خراسان، لرستان، تهران، يزد، كرمان و سمنان.

 

ميانگين عملكرد

490/8 تن در هكتار

رکورد عملکرد

734/10 تن در هکتار

ميانگين ارتفاع بوته

95 سانتی متر

تیپ رشد

بهاره

واكنش نسبت به بيماري زنگ زرد

مقاوم

واكنش نسبت به بيماري زنگ قهو ه اي

متحمل

مقاومت به خوابیدگی

مقاوم

وضعیت ریزش دانه

مقاوم

رنگ دانه

زرد کهربایی

میانگین وزن هکتولیتر

5/83

میانگین سختی دانه

54

میانگین درصد پروتئین دانه

94/10

میانگین درصد گلوتن مرطوب

28

مناطق معتدل با اختصاص 682 هزار هكتار از سطح زير كشت گندم آبي (30% از سطح زير كشت گندم آبي ) در توليد آن نقش مهمي دارند. وجود بارندگي‌هاي نسبتاً فراوان در بهار و درجه حرارت‌هاي مناسب در برخي از مناطق اين اقليم شرايط را براي استقرار برخي از بيماري‌هاي مهم گندم بویؤه زنگ زرد گندم فراهم مي‌نمايد. با توجه به حساس شدن ارقام مرودشت و شیراز به زنگ زرد  این رقم  بمنظور جايگزيني ارقام حساس شده به زنگ معرفی شده است.

 

 

وضعیت تولید علم در کشورهای اسلامی

 در خلال سالهای اخير، انديشمندان زيادی در باره چرايی عقب ماندگی منطقه در علم از جهات مختلف نظريه پردازی کرده‌اند. جهان اسلام در دوره‌ای که اروپا در قرون وسطی دست‌و‌پا می‌زد‌، پيشتاز دستاوردهای علمی در جهان بود. اما به تدريج جايگاه توليدکنندگی علم را به نفع غرب از دست داد و نتوانست همپای تحولات جهان از جمله انقلاب صنعتی پيش رود.

‌   آرون سيگال استاد علوم سياسی دانشگاه تگزاس به بررسی علل عقب افتادگی علمی کشورهای خاورمیانه پرداخته است . از جمله عللی که وی برمی شمرد ، وجود حکومتهای غير دموکراتيک در بسیاری کشورهای منطقه است که خود را از هر لحاظ وابسته به غرب می‌دانند. می توان به نقش بازدارنده غرب جلوی رشد علم در چنین کشورهایی پی برد. گفتنی است در سالهای اخير دست کم در ايران جنبشهای بلندی در راه رشد علم صورت گرفته است که ناشی از تلاش‌های بی‌وقفه جوانان این مرز و بوم است.

با هر شاخصی که در نظر بگيريم ، درحال حاضر کشورهای منطقه برون داد علمی بسيار اندکی دارند که بيشتر آن کيفيت پايينی دارد. از نظر عددی 41 کشور عمدتا" مسلمان که روی هم رفته 20% جمعيت جهان را تشکيل می دهند ، کمتر از 5% مجموع علم را توليد می کنند. اين ، نسبت ارجاعات به مقاله در نشريات علمی بين المللی است.

سابقه تاريخی :

دوره طلايی ( سالهای 900 تا 1200 ميلادی ) - اين دوره تقريبا" اوج گيری علم مسلمانان بود که در بغداد، دمشق ، قاهره و شهرهای ديگر شکوفا بود. در رشته‌هايی مانند طب ، گياهشناسی ، رياضيات ، شيمی و فيزيک نور پيشرفتهای قابل توجهی کسب شد . درحالی که ميان مسلمانان و چينی ها بر سر راهبری علم رقابت وجود داشت‌، اروپای مسيحی بسيار عقب بود. اين دوره طلايی قطعا" رنگ و بوی اسلامی داشت ، چون در جوامع عمدتا" مسلمان رخ داد.

‌تجديد حيات علم - روشنگری و انقلاب فرانسه ، امکان دسترسی اروپاييان به علم مسلمانان را فراهم کرد. در دوره روشنگری ، علم از مسيحيت گسيخت و برای مسلمانان مطلوب شد. انقلاب فرانسه و به خصوص تهاجم ناپلئون به مصر درسال 1798 ، قدرت اروپا را برملتی مسلمان تحميل کرد و علم اروپا را برای آنان به همراه آورد. ظرف چند سال ، برخی زمامداران - و در راس آنان محمدعلی در مصر فن ورزان اروپايی را به خدمت گرفتند و دانشجو به اروپا فرستادند.

فناوری ريشه گرفت - فناوريهای غربی با سرعت زيادی در سالهای 1850 تا 1914 در بيشتر بخشهای خاورميانه منتشر شد. با تاييد نخبگان محلی ، مقامات استعماری اروپايی برنامه های بهداشتی را برای مهار وبا ، مالاريا و ساير بيماريهای واگير به اجرا در آوردند. گشايش کانال سوئز در سال 1869 از زمان و مسافت کشتيرانی کاست و باعث شکل گيری مناسبات تجاری جديد شد. راه آهن ،تلگراف ، کشتيها و موتورهای بخار، خودرو و تلفن اختراع شدند. بيشتر اين انتقال فناوری از طريق ارائه امتيازات انحصاری توسط دولتهای خاورميانه به شرکتهای اروپايی صورت گرفت . زمامداران مسلمانان نگرانی چندانی از توسعه ظرفيتهای بومی در کسب ، طراحی و یا نگهداری فناوری نداشتند.

سکون علم - درطول سالهای 1914 تا 1945 ، مسلمانان به آرامی کوشيدند علم بومی را در برابر گونه وارداتی آن تقويت کنند. دانشگاههای جديد با تاکید بر مهندسی و پزشکی در مصر، ترکيه ، سوريه و سودان تاسيس شد. سياستمداران ملی گرايی که پس از جنگ جهانی اول برخاستند، عمدتا" برکسب استقلال سياسی تاکید داشتند. علم و فناوری دغدغه آنان نبود. ولی در ترکيه پس از روی کار آمدن آتاتورک درسال 1922، برنامه صنعتی سازی و گسترش آموزش مهندسی به اجرا درآمد . در جاهای ديگر از قبيل ايران ، مصر، عراق و سوريه ، سياستمداران تلاشهای ناقصی برای صنعتی سازی با هدف بر طرف کردن نيار بازارهای کوچک محلی به عمل آوردند.

وضع جاری

برای نخستين بار پس از جنگ جهانی دوم ، درجهان اسلام نیاز به علم و فناوری بومی احساس شد. کسب استقلال به نوعی ملی گرايی فناوری ( نه علمی ) منجر شد . کشورها مسئوليت مديريت فناوری را به عنوان ابزار قدرت ملی به دست گرفتند و امکانات نسبتا" زيادی را مصروف فناوری کردند. ظرف اين مدت ، بيش از شصت دانشگاه و مدرسه فنی فقط در کشورهای عرب گشايش یافت ، اما هيچ کدام از آنها در طراز جهانی نبود. علم و رشته های مهندسی بيشترين امکانات و در نتيجه بهترين دانشجويان را داشتند. اين مراکز آموزش عالی ، اکنون صدها هزار دانشجو را آموزش می دهند. به علاوه ، از سالهای دهه 1950 ، چند صدهزار دانشجوی مسلمان در غرب ، اتحاد شوروی سابق و هند و جاهای ديگر در رشته های علمی و مهندسی تحصيل کرده و به کشورشان بازگشته اند. مشکل اين است که اين نتايج ، بيشتر حالت کمی دارد و نه کيفی .

يکی از شديدترين موارد فرار مغزها در سودان رخ داده است . ازسال 1960 ، حدود نيم ميليون متخصص از اين کشور راهی عمدتا" عربستان سعودی و کشورهای خليج فارس شده اند. دولت سودان که درسال 1989 به قدرت رسيد ، از اين روند نگران و کوشيده است جلوی آن را بگيرد. تنها در پاکستان و در اثر فشارهای سياسی داخلی و علما بوده است که تلاش هايی برای توليد نوع اسلامی علم صورت گرفته است. درسال 1987 ، دولت ضياءالحق آموزه های اسلامی را بر تدريس علم در تمام سطوح مدرسه تا دانشگاه اعمال کرد. دولت در موردموضوع هايی مانند دمای جهنم و ماهيت شيميايی اجنه کنفرانس بين المللی برگزار کرده و بودجه تحقيقاتی اختصاص داد. در سال 1988 و پس از معلوم شدن آثار منفی اين رويکرد ، حق آموزش علوم و تحقيقات مدرن به رسميت شناخته شد.

چرا منطقه در تولیدات علمی عقب ماند ؟

دستاورد علمی اندک بطور اخص ناشی از انباشت آثار چندين عامل است و يک عامل غالب ندارد .  ده عامل اصلی از اين قرار است :

- بافت جمعيت : تعداد مهندسان و دانشمندان پژوهشگر ، بسيار کمتر ا زکشورهای ثروتمند و نيز آمريکای لاتين و جنوب و شرق آسياست. دانشجويان رشته های علمی و مهندسی بيشتر از طبقات شهری طبقه متوسط هستند. تعداد بسيار اندکی از دانشجويان فقير می توانند به تحقيقات بپردازند. مشارکت زنان در علم همچنان اندک است ، چون موانع رسمی و غيررسمی در راه پيگيری رشته های مهندسی و علمی زياد است . فقط تعداد انگشت شماری از دانشجويان مرد طبقه متوسط و شهرنشين می توانند علم را دست مايه اشتغال خود قرار دهند.

-زبان : درحالی که حدود 80 درصد مطالب علمی جهان به زبان انگليسی منتشر می شود، مطالب علمی به زبان عربی ، فارسی ، اردو و سایر زبانها کمتر از آن است که برای برآوردن نياز دانشجويان و محققان کافی باشد. در نتيجه ، کار علمی نيازمند توان خواندن ، نوشتن و درک انگليسی است و این منطقه در اين زمينه نسبت به سايرين از قبيل چينی ها ، تايلندی ها و برزيلی ها عقب هستند.

-آموزش :آموزش مؤثر علمی در سطوح ابتدايی و دبيرستان در بسياری کشورها ، فقط در تعدادی اندکی از مدارس خصوصی در شهرها ارائه می شود . بر ياد گيری حفظی ، تاکيد بيش از حد می شود و آموزش علم در بيشتر سطوح ضعيف است. دانشگاهها بر تدريس تاکيد دارند تا تحقيق ، دوره های دکتری قوی يا مراکز تحقيقاتی برجسته وجود ندارد . دانشگاههای شلوغ که با کمبود بودجه روبه رو هستند و نتوانسته‌اند منابع موجود خود را به تحقيقات اختصاص دهند.

- پژوهش : این منطقه کمبود دانشمند و مهندس ندارد ، اما از نظر پژوهشگران حرفه ای با کمبود شديد روبه رو است . با وجودی که برخی از اين کشورها ، محققان و طرح های تحقيقاتی معروفی دارند ، توانايی چندانی برای پرورش پژوهشگر بومی ندارند. بسياری از فارغ التحصيلان دوره های تکميلی عالی و مهندسی که در پژوهش دوره می بينند، جذب مشاغل اداری می شوند. تجهيزات ناکافی و نارسايی در دسترسی به اطلاعات ، برون داد علمی پژوهشگران را کاهش می دهد. انگيزه چندانی برای انتشار مقاله وجود ندارد . تلاش برای ايجاد ظرفيت های تحقيقاتی چه در دانشگاهها ، مؤسسات تحقيقاتی ، وزارتخانه ها ، بنيادهای غير انتفاعی و شرکت ها به ندرت موفق بوده است.

- شرکت های دولتی : با توجه به ارتباط فزاينده بين علم و فناوری ، شرکت های دولتی نقش بالقوه مهمی دارند، به خصوص در سوريه و الجزاير، اما آنها از پرداختن به پژوهش بازمانده اند. عدم پاسخگويی و ناتوانی در توزيع تحقيق حتی در داخل شرکت مشکلات هميشگی است. با توجه به بی ميلی اين شرکت ها به ايجاد ارتباط با پژوهشگران دانشگاهی يا همکاری با وزارتخانه ها ، نتيجه کار آنها صرفا" هدر روی امکانات بوده است. به غیر از کشورهايی مانند ايران و الجزاير ، شرکت های نفت اين کشورها بيشتر مديران امتيازات نفتی هستند تا گردانندگانی با توانايی های فنی .

- انجمن های تخصصی : انجمن های تخصصی فيزيکدانان ،مهندسان ، دندانپزشکان ، پزشکان و ساير تحصيل کردگان ، عموما" نشريه منتشر و گردهمايی برگزار می کنند ، اما ساختار يا منابعی برای تحقيقات ندارند. انجمن های تخصصی ميان رشته ای برای علم و مهندسی در جهان اسلام پا نگرفته است.

- منابع : کمبود مشوق ها و منابع مالی ، مانع عمده ای سر راه پژوهش در بسياری کشورها به استثناء چند کشور نفت خيز بوده است . در حالی که ژاپن ، آمريکا و آلمان و سایر کشورهای غربی 2% يا بيشتر از توليد خالص داخلی خود را در سال صرف تحقيقات می کنند ، هيچ کدام از کشورهای منطقه بيش از نيم درصد از توليد ناخالص داخلی ( بسيار کمتر ) خود را صرف تحقيقات نمی کنند. منابع مالی کمياب است و آنچه نيز وجود دارد ، بطور نظام مند توزيع نمی شود. حتی در جايی که منابع مالی موجود است ، ظرفيت های مديريت پژوهش کمياب است.  چشم انداز تامين بودجه تحقيقات بطور منظم و نهادسازی مؤثر اميدوارکننده نيست .

- اقتدارگرايی : حکومت های اقتدارگرا در جهان سوم آزادی پرسشگری را سلب می کنند، انجمن های تخصصی را از کار می اندازند، دانشگاهها را ارعاب و تماس با خارج را محدود می کنند. حکومت های اقتدارگرا به علاوه به الگوی انتقال فناوری تکيه می کنند ، چون به علت بی اعتمادی به نخبگان و نهادهای علمی ، ترجيح می دهند به جای توليد فناوری آن را بخرند. اين نگاه تاثيری منفی بر توسعه ظرفيت های بومی دارد.

- همکاری منطقه ای : همکاری منطقه ای در علم و فناوری سابقه پرنوسانی در جهان اسلام دارد. چندکشور نفت خيز مانند کويت و عربستان، کمبود پژوهشگر دارند، درحالی که پاکستان و مصر پژوهشگر صادر می کنند. به علاوه، شباهت نيازها و اولويت های تحقيقاتی از قبيل انرژی خورشيدی ، بيابان زدايی و نمک زادايی علايق يکسانی را فراهم آورده است. گردهمايی هايی که در خلال دو دهه گذشته برای هماهنگ کردن پژوهش در منطقه برگزار شده است، شعار زياد و اقدام اندک در بر داشته است.

- بی کفايتی دولت : واحدهای پژوهش کاربردی در وزارتخانه های دولتی به مشاغل پردرآمد برای منصوباتی بدل شده است که علاقه يا توانايی تحقيق ندارند.

چاره

پس از پنجاه سال نهادسازی بی فرجام ، کشورهای منطقه نتوانسته است مأوايی برای علم پديد آورد. ناتوانی از ايجاد نهادهای تحقيقاتی در سطح ملی ، تلاش برای همکاری در سطح منطقه را ناکام گذاشته است. پژوهشگران مستعد هنوز برای برخورداری از تحصيلات تکمیلی پيشرفته راهی کشورهای ديگر می شوند. به رغم اين ارزيابی بدبينانه ، می توان اقداماتی برای بهبود دستاوردها در عرصه علم انجام داد. مشوق های مالی می تواند آموزش ميدانی و تحقيقات غير رسمی را به خصوص در شرکت ها گسترش دهد. انجمن های تخصصی با برخورداری از خودمختاری کافی ، می توانند نقشی مهم در بهبود آموزش علم ، ارتباطات علمی و جايگاه علم در فرهنگ مردم ايفا کنند.   طرحهای کوچک می تواند بين بخش های دولتی و خصوصی دانشگاهها پيوند برقرار کند. مبناء برای ترويج همکاری منطقه ای و زيرمنطقه ای وجود دارد، چون در مورد اولويت های تحقيقاتی در بيشتر جهان توافق نظر ديده می شود، اولويت هايی همچون انرژی خورشيدی ، نمک زدايی ، کشت در زمين های باير ، آبياری و پتروشيمی . درجايی که بر سر اولويت ها توافق نظر باشد، تامين بودجه در دراز مدت امکان پذير است.

 

نکاتی در تدوین مقالات ISI

 

1-             مقاله حاصل از تحقیق پژوهشی بوده و از جنبه‌های نوآوری برخوردار باشد.

2-            در انتخاب مجله باید دقت نمود و تطابق موضوع تحقیقی خود را با حیطه‌های مورد تأکید مجله مورد توجه قرارد داد.

3-           از چاپ مقاله در مجلات کم اعتبار که در ISI ایندکس شده‌اند پرهیز نمایید.

4-           باید به طور کامل با اصطلاحات انگلیسی رشته خود آشنا بود.

5-            نباید فارسی فکر کرد، فارسی نوشت و سپس به انگلیسی ترجمه کرد.

6-            از تبدیل مقاله فارسی به مقاله انگلیسی توسط دارالترجمه جداً خودداری گردد.

7-           از ابتدا باید مقاله را انگلیسی بنویسید. این موضوع منوط به آن است که مقالات بسیار زیادی در رشته خود که به زبان انگلیسی نگارش شده است و در مجلات ISI چاپ شده است، مطالعه، مطالعه، مطالعه، مطالعه، مطالعه، مطالعه شود. هر چه بیشتر این مطالعه صورت گیرد ذهن فرد برای نگارش مقاله انگلیسی آماده تر خواهد شد.

8-           از کپی‌برداری در مقالات انگلیسی پرهیز شود. وقتی یک فرد به این کار در سطح بین‌المللی شهره (plagiarism) شد (با دوبار کپی‌برداری) مقالات وی قابل پذیرش نخواهند بود.

 

9-             موضوعاتی که در یک مقاله ISI  مورد داوری قرار می‌گیرند:

 

10-         بخش‌های ضروری در مقالات ISI:

چکیده Abstract :

 بین 100 تا 250 کلمه و مشتمل بر هدف تحقیق، روش تحقیق، اهمیت موضوع و نتایج

 

کلمات کلیدی Key word:

 2 تا 5 کلمه از کلماتی که در رابطه با موضوع اصلی تحقیق می‌باشند.

 

مقدمه Introduction  :

تشریح بیان مسأله، اهمیت موضوع، بیان تحقیقات پیشین و چارچوب نظری تحقیق

 

روش شناسی تحقیق Methodology :

بیان روش تحقیق، جامعه آماری، نمونه، نمونه گیری و روش‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات

 

نتایج Results:

تدوین نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها

 

بحث Discussion :

بیان نتایج و قیاس آنها با نتایج تحقیق دیگران

 

نتیجه گیری  :Conclusion

به ارائه نتایج و استدلال‌های لازم پرداخته شده و پیشنهادهای لازم ارائه می‌شود.

 

ساختار مقاله علمی

ساختار مورد بحث در این بخش ساختار یک مقاله پژوهشی است که منبعث از گزارش یک پروژه تحقیقاتی است، هر چند تعدادی از عناصر ساختاری آن ها نظیر چکیده، واژگان کلیدی، مقدمه، نتیجه و فهرست منابع، با مقالات مطالعاتی مشترک است. ساختار یک مقاله پژوهشی تا ۱۰۰۰۰ کلمه دارای بخش‌های زیر است:

۱) مشخصات مقاله: شامل عنوان مقاله که باید رسا و مختصر و معرف مقصود نویسنده و محتوای مقاله باشد. نام نویسنده یا نویسندگان، زمان و مکان تهیه مقاله، نام دانشگاه یا موسسه مربوطه، عنوان و رتبه نویسندگان و در نهایت نام نویسنده عهده دار مکاتبات و آدرس پستی، الکترونیکی و نمابر وی در صفحه عنوان ذکر می شود.

۲) چکیده: در حد نیم صفحه (۱۰۰ تا ۲۰۰ کلمه) با خط ریزتر و در فضای محدودتر از متن اصلی مقاله آورده می شود چنان چه مقاله به زبان فارسی باشد لازم است چکیده انگلیسی آن نیز تهیه شود. در پایان چکیده واژگان کلیدی بین ۳ تا ۵ واژه درج می گردد. چکیده و واژگان کلیدی برای درج در بانک‌های اطلا‌عاتی الکترونیکی کاربرد دارند. چکیده مقاله باید شامل مطالبی درباره ضرورت پرداختن به موضوع، اهداف تحقیق، روش تحقیق و تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری باشد.

۳) مقدمه: در مقدمه به مبانی نظری موضوع مقاله، قلمرو جغرافیایی یا موضوعی مقاله پرداخته می شود و بر بیان و اهمیت مسأله و موضوع و ابعاد آن تاکید می‌شود و به تحقیقات پیشین در این زمینه اشاره می‌شود.

۴) روش‌شناسی تحقیق: در این قسمت روش تحقیق، سؤال تحقیق، فرضیه‌ها، جامعه آماری، نمونه‌گیری، روش های گردآوری اطلاعات و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات توضیح داده می شود.

۵) نتایج: این بخش شامل دو قسمت توصیفی و استنباطی است:

توصیفی: دراین بخش به توصیف داده‌های جمع‌آوری شده پرداخته می‌شود. از آماره‌هایی نظیر میانگبن، مد، میانه، واریانس و درصد استفاده می‌شود.

استنباطی: در این قسمت به آزمون فرضیات پرداخته شده و از طریق ضرایب همبستگی و آزمون‌های آماری، رابطه بین متغیرها در یک گروه و یا اختلاف بین دو یا چند گروه پیرامون یک متغیر مورد بررسی قرار می‌گیرد.  

 این بدر این بخش نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها یافته‌های آماری و غیرآماری تحقیقی که مواد خام تجزیه و تحلیل را تشکیل می دهد ذکر می شود.

۶) بحث: در این قسمت نتیاج حاصل از تحقیق با نتایج تحقیق دیگران مورد قیاس قرار می‌گیرد

۷) پیشنهادها: بر اساس نتایج حاصل از ارزیابی و آزمون فرضیه یا فرضیه‌ها پیشنهادهای لازم ارائه می‌شود.

۹) منابع: منابع شامل فهرستی از کتاب‌ها و مقالاتی که پژوهشگر در انجام پژوهش خود از آنها استفاده کرده است که آنها را به صورت الفبایی تهیه و تنظیم می کند. در تهیه و تنظیم این فهرست باید کلیه اطلاعات کتابشناسی گنجانده شود. فهرست منابع و ماخذ به یکی از اشکال علمی تهیه می‌شود. نویسنده مقاله باید توجه داشته باشد که مجله های علمی گاه سبک خاصی درنحوه ارجاع‌دهی دارا می‌باشند، بنابراین باید هنگام نگارش مقاله سبک و شرایط آنها را که معمولاً در صفحه راهنمایی در داخل مجله به همین منظور درج می‌شود رعایت نماید.

۱۰) در انجام هر تحقیق و تدوین مقاله علمی توجه به نکات زیر بر اعتبار مقاله می افزاید:

·        فعالیت پژوهشی دارای اعتبار است که بر اساس یک مسأله باشد. یعنی هدف تحقیق جستجوی راه‌حلی برای یک مسأله باشد. اگر در یک پژوهش مسأله‌ای موجود نباشد آن تحقیق، تحقیق علمی نیست.

·        پس از بیان مسأله در مقاله به اصل موضوع آن توجه شود و از حاشیه روی و پرداختن به موضوعات فرعی و غیرضروری پرهیز شود.

·        از تکرار غیرضروری مطالب خودداری شود.

·        اهمیت موضوع به خوبی تشریح شود.

·        از منابع و ماخذ به روش موردنظر مجله استفاده شود و منابع و ماخذ (ترجیحا دست اول) مربوط به آمارها، نقل قول ها، تعاریف، مدل‌ها و قضایای کلی ذکر شود.

·        از کپی‌برداری از مقاله‌ها و کتاب‌ها جداً خودداری شود. در مقالات خارجی plagiarism (دزد علمی)

·        آداب نگارش رعایت و در صورت امکان مقاله ویرایش شود. در مقالات انگلیسی فارسی نوشته نشود و سپس به انگلیسی ترجمه شود، بلکه باید از ابتدا انگلیسی نوشته شود.

·        از تصاویر، جداول، نمودارها و اشکال به خوبی و مرتبط با بحث استفاده شود و محل مناسب درج آنها مشخص شود.

·        مقاله از ظاهر فیزیکی تمیز، شکیل و زیبا برخوردار باشد.

·        فاصله خطوط، ترازبندی، فاصله از حاشیه ها و نظایر آن رعایت شود.

·        از چاپ یک مقاله در بیش از یک مجله جداً خودداری شود.

·        در هنگام تدوین یک مقاله برای یک مجله حتماً به آن مجله ارجاع داده شود.

·         معادل لاتین واژه های تخصصی و نیز اسامی افراد، جایها و… در پاورقی صفحه مربوطه درج شود.
۱۳) الگوی رایج در مجله های معتبر علمی جهان در ارجاع دهی، الگوی بین متن (APA) و فهرست انتهایی مکمل آن است.