معرفی رقم پگاه سورگوم

رقم پگاه سورگوم علوفه اي مناسب برای کشت در مناطق معتدل و گرم و خشک، بهترین سورگوم علوفه ای موجود بخصوص برای سیلوکردن

كمبود علوفه در ايران ايجاب مي كند كه از گياهان زراعي با پتانسيل توليد بالا و سازگار با شرايط آب و هوائي ايران بهره ي بيشتري گرفته شود. در اين راستا سورگوم نه تنها از عملكرد بالائي برخوردار است بلكه با شرايط اقليمي اكثر مناطق ايران بخصوص مناطق گرم و خشك و معتدل آن سازگاري خوبي دارد. سورگوم از قديم الايام در ايران وجود داشته و بعد از كشور يمن، در خاور ميانه بيشترين توده بومي(421توده) ازايران جمع آوري شده است. سورگوم در دنيا به دو صورت ارقام خالص و واريته هاي هيبريد كشت مي گردد . هر دو روش در ايران مد نظر قرار گرفته و رقم پگاه یک رقم خالص است. تحقيقات رقم پگاه از سال 1368 با انجام اولين تلاقي آن بين رقم داخلي و خارجي شروع شد. اين رقم در مدت 15 سال با اجراي بيش از 17 فقره طرح تحقيقاتي كه هر كدام از آنها 3-1 سال به طول انجاميده است توليد شده است. نتايج آزمايشات ناحيه اي بمدت سه سال در شش منطقه کرج، اصفهان، خرم آباد، شاهرود، مشهد و شیراز نشان مي دهد ميانگين عملكرد علوفه تر و خشك رقم پگاه به ترتيب 38/128 و 52/23 تن در هكتار مي باشد كه در مقايسه با رقم شاهد در دو چين افزايش عملكرد علوفه تر و خشك به ترتيب 28/42 و 82/46 درصد مي باشد. رقم پگاه داراي 12% پروتئين است. علوفه رقم پگاه به طرق مختلف، سيلوئي، علوفه تر در اصطبل ها، چراي مستقيم و علوفه خشك قابل استفاده است. رقم پگاه يك رقم سورگوم شيرين نيز به حساب مي آيد.

مناطق مناسب کشت رقم پگاه: همه مناطق کشت سورگوم بخصوص مناطق معتدل و گرم وخشک

مقاومت به آفات و بیماری ها: هیچگونه بیماری از هیچ منطقه ای بر روی این رقم گزارش نشده است و بجز شته بعلت قند بالای این رقم، خسارت آفت دیگری تا بحال مشاهده نشده است.

مهمترین ویژگی رقم پگاه: عملکرد بالا، مصرف بذر کمتر، قند بیشتر، تخمیر سیلویی بهتر، کیفیت علوفه بهتر،متحمل به آفات و بیماری ها و مناسب کشت در اکثر مناطق، معرفي اين رقم اولا" از كشت يك واريته در همه زمين هاي زير كشت سورگوم علوفه اي كه از نظر علمي و فني خطراتي را به همراه دارد و باعث نگراني مي باشد جلوگيري مي كند ثانيا" توليد بذر اين رقم بصورت توليد بذر گياهان خودگشن توليد مي شود.

جدول توجیه اقتصادی رقم پگاه:

مناطق مورد توصیه جهت کشت در ایران

حداقل سطح پیش بینی شده در برنامه طرح جامع علوفه

میانگین عملکرد علوفه خشک شاهد t/ha

میانگین عملکرد رقم جدید (تن در هکتار)

افزایش تولید

(تن)

اکثر مناطق موردکشت سورگوم

25000 هکتار

52/23 در هکتار

031/10

10000

معرفی فجر رقم هيبريد جديد زودرس ذرت دانه اي

فجر رقم هيبريد جديد زودرس ذرت دانه اي( سينگل كراس260 )مناسب براي كشت دوم در مناطق معتدل و معتدل سرد كشور

ميانگين عملكرد

11-10 تن در هكتار

میانگین ارتفاع بوته

206 سانتی متر

گروه رسیدن

زودرس از گروه 280 فائو با دوره رشد و نمو 115-105 روز

فرم دانه

دندان اسبی

رنگ دانه

زرد

رنگ چوب بلال

قرمز

میانگین وزن هزار دانه

290 گرم

واكنش به فوزاریوم

نیمه مقاوم

حساس ح

واکنش به سیاهک معمولی

حساس

سال معرفی: بهار 1387

مناطق مناسب كشت: به عنوان كشت دوم بعد از برداشت گندم در مناطق معتدل و معتدل سرد كشور، مثل: استان فارس (شيراز و مرودشت)، استانهاي اصفهان، خراسان، كرمانشاه.

رقم مورد كشت غالب كشور هيبريد ديررس K SC 704 است، و استفاده از ارقام ديررس در كشت دوم در مناطق معتدل(بعد از برداشت گندم) بدليل محدوديت فصل، قبل از مرحله گلدهي و يا قبل از پر شدن دانه با سرما ويا بارندگي هاي پائيزه مواجه گرديده و ياجهت جلوگيري از تأخير در كشت محصولات پاييزه با رطوبت بالا برداشت مي شوند كه سبب کاهش كمي و كيفي محصول و نهايتا" كاهش هكتوليتر مي گردد. هيبريد جديد فجر جهت كشت دوم (بعد از برداشت گندم و جو) معرفی گردید. زودرس تر بودن نسبت به ارقام متوسط رس و ديررس رايج در كشور، برداشت با رطوبت مناسب، جلوگيري از تأخير در كشتهاي پائيزه و عملكرد از مهمترین ویژگیهای این رقم میباشد

معرفی هیبرید دهقان ذرت

دهقان رقم هيبريد جديد متوسط- زودرس ذرت دانه اي( سينگل كراس400 ) مناسب براي كشت دوم در مناطق معتدل و معتدل سرد كشور و كشت هاي تأخيري

سال معرفی: بهار 1387

مناطق مناسب كشت: به عنوان كشت دوم بعد از برداشت گندم و كشتهاي تاخيري در مناطق معتدل و معتدل سرد كشور، مثل: استان فارس (شيراز و مرودشت)، استانهاي اصفهان، خراسان، كرمانشاه و كشت اول در مناطق سرد كشور

ميانگين عملكرد

11-10 تن در هكتار

میانگین ارتفاع بوته

208 سانتی متر

گروه رسیدن

متوسط رس - زودرس از گروه 400 فائو با دوره

رشد و نمو 120-115 روز

فرم دانه

دندان اسبی

رنگ دانه

زرد

رنگ چوب بلال

قرمز

میانگین وزن هزار دانه

60/280 گرم

واكنش به فوزاریوم

متحمل

واکنش به سیاهک معمولی

مقاوم

يكي از مشكلات كشت دوم ذرت در كشور كمبود هيبريد مناسب در گروه متوسط رس زودرس و زودرس است كه علاوه بر نداشتن مشكلات ارقام ديررس در كشت دوم، بتواند از افت كمي و كيفي عملكرد دانه جلوگيري نمايد. رقم متوسط زودرس هيبريد سينگل كراس دهقان (KSC 400) بمنظور كشت دوم و همچنين كشت هاي تأخيري معرفی گردید. زودرس تر بودن رقم دهقان نسبت به ارقام متوسط رس و ديررس رايج در كشور، برداشت با رطوبت مناسب، جلوگيري از تأخير در كشتهاي پائيزه، عملكرد مناسب و مقاومت نسبت به بيماري سياهك معمولي از ویژگی های این رقم میباشد

معرفی گندم بهرنگ

بهرنگ، رقم جدید گندم دوروم   مناسب برای کشت در مناطق گرم و خشک جنوب کشور

 

 سال معرفی: زمستان 1388  

مناطق مناسب كشت:  مناطق گرم و خشک جنوب کشور

 

ارقام محلي گندم دوروم از گذشته بسيار دور در مناطق مختلف كشور خصوصاً شمال غرب تا جنوب غرب به صورت ديم كشت شده اند و سطح زير كشت ديم این محصول در سال هاي اخير حدود 250 هزار هكتار برآورد مي گردد.  تا قبل ازسال 1370 گندم دوروم آبي به صورت گسترده كشت  نمي شد، اما در دهه هشتاد باوارد شدن بذررقم ياواروس-79 و معرفي سه رقم گندم دوروم سيمينه ،آريا و كرخه براي كشت در زراعت آبی، سطح كشت گندم دوروم آبي به بيش از 200 هزار هكتار بالغ مي گردد،كه نشان دهنده سازگاري وسيع گندم دوروم با شرايط آب و هوايي خشـــــك بویژه منــاطق گرم و خشک جنوب كـــشور مي باشد. نياز صنايع ماكاروني سازي كشور به سمولينا كه از دانه گندم دوروم حاصل ميگردد، ايجاب مي نمايدكه لاين ها و ارقام با سازگاري و پايداري عملكرد بالا، مورد توجه قرارگيرد. صفت مقاومت قابل قبول این لاین نسبت به نژاد Ug99 زنگ سیاه به عنوان یکی از صفات بارز در معرفی این لاین مطرح می باشد. واکنش این لاین به بیماری زنگ زرد در داراب ، دزفول ،خرم آباد ، اهواز ،گرگان ،نیشابور و کرج از مقاوم تا نیمه مقاوم یادداشت برداری گردید. رقم بهرنگ از نظر پايداري عملكرد و ميانگين عملكرد دانه برترين لاین بود . ميانگين عملكرد دانه آن طی 3 سال در 4 منطقه بالغ بر796/6 تن در هکتار بود. این رقم به دلیل داشتن سازگاری مناسب و عملکرد مطلوب در اقلیم گرم و خشک جنوب کشور و نیز کیفیت خوب دانه ان برای تهیه ماکارونی ، از مزیت خوبی برخوردار است و با توجه به اینکه بیشترین سطح زیر کشت گندم دوروم کشور در اقلیم مزبور واقع شده است. رقم جدید بهرنگ نیاز این مناطق را تا حد زیادی مرتفع می سازد .

بهاره

تيپ رشد

116

مدت زمان تا ظهور سنبله(روز)

94

ارتفاع بوته(سانتی متر) 

مقاوم

خوابيدگي(ورس(

مقاوم

ريزش دانه

52

وزن هزار دانه(گرم)

20MR

واكنش به زنگ زرد

مقاوم

واكنش به سياهك پنهان

نیمه مقاوم

واکنش به زنگ سیاه نژاد UG99

مقاوم

واكنش به سياهك ناقص

بسیارخوب

كيفيت  دانه

6/685

میانگین عملکرد(تن در هکتار)

آفتابگردان فرخ

فرخ، آفتابگردان هیبرید سینگل کراس زودرس

سال معرفی: زمستان 1388

مناطق مناسب كشت: کشت اول در مناطق سرد معتدل آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، کرمانشاه و کشت دوم بعد از برداشت غلات در استان‌های مرکزی کشور و همچنین برخی مناطق دیم استان گلستان و مازندران

آفتابگردان یکی از گیاهان روغنی است که زراعت آن در کشت دوم بعد از برداشت غلات در حال گسترش می باشد اغلب هیبریدهای موجود ديررس و پابلند می باشند. از دیررسی هیبریدهای داخلی و برخی هیبریدهای خارجی به عنوان مانعی برای گسترش سطح کشت این گیاه زراعی یاد می‌شود. عملکرد هیبرید فرخ با عملکرد هیبرید مشابه وارداتی رایج به عنوان زودرس‌ترین رقم هیبرید آفتابگردان ، قابل رقابت می‌باشد. آزمایشات انجام‌شده در شرایط دیم و کشت دوم قابلیت جایگزینی این هیبرید با هیبریدهای مشابه را تایید نموده است. این هیبرید علاوه بر برخورداری از سازگاری هیبریدهای داخلی و مقاومت به بیماری سفیدک داخلی، از نظر ارتفاع به مراتب کوتاه‌تر از هیبرید آذرگل و حدود پانزده الی بیست روز زودرس‌تر از آن بوده و از این حیث قابل رقابت با ارقام هیبرید جدید اروپایی است. تحمل آن به تنش کم‌آبی نیز امکان توسعه کشت آن را در مناطقی که محدودیت آبیاری دارند امکان‌پذیر می‌سازد.

طول دوره رویش

100-90 روز

ارتفاع بوته

165-155 سانتیمتر

وزن هزار دانه

65-55 گرم

عملکرد دانه

5/4-5/3 تن در هکتار

میزان روغن

48-46 در صد

واکنش به بیماری سفیدک کرکی

مقاوم

واکنش به تنش خشکی

متحمل

معرفی گندم رقم بهار

بهار رقم جدید گندم نان  (آبی) مناسب برای کشت در مناطق معتدل کشور

سال معرفی: پائیز 1386

مناطق مناسب كشت:  مناطق معتدل استانهاي فارس، كرمانشاه، اصفهان، خراسان، لرستان، تهران، يزد، كرمان و سمنان.

 

ميانگين عملكرد

490/8 تن در هكتار

رکورد عملکرد

734/10 تن در هکتار

ميانگين ارتفاع بوته

95 سانتی متر

تیپ رشد

بهاره

واكنش نسبت به بيماري زنگ زرد

مقاوم

واكنش نسبت به بيماري زنگ قهو ه اي

متحمل

مقاومت به خوابیدگی

مقاوم

وضعیت ریزش دانه

مقاوم

رنگ دانه

زرد کهربایی

میانگین وزن هکتولیتر

5/83

میانگین سختی دانه

54

میانگین درصد پروتئین دانه

94/10

میانگین درصد گلوتن مرطوب

28

مناطق معتدل با اختصاص 682 هزار هكتار از سطح زير كشت گندم آبي (30% از سطح زير كشت گندم آبي ) در توليد آن نقش مهمي دارند. وجود بارندگي‌هاي نسبتاً فراوان در بهار و درجه حرارت‌هاي مناسب در برخي از مناطق اين اقليم شرايط را براي استقرار برخي از بيماري‌هاي مهم گندم بویؤه زنگ زرد گندم فراهم مي‌نمايد. با توجه به حساس شدن ارقام مرودشت و شیراز به زنگ زرد  این رقم  بمنظور جايگزيني ارقام حساس شده به زنگ معرفی شده است.

 

 

وضعیت تولید علم در کشورهای اسلامی

 در خلال سالهای اخير، انديشمندان زيادی در باره چرايی عقب ماندگی منطقه در علم از جهات مختلف نظريه پردازی کرده‌اند. جهان اسلام در دوره‌ای که اروپا در قرون وسطی دست‌و‌پا می‌زد‌، پيشتاز دستاوردهای علمی در جهان بود. اما به تدريج جايگاه توليدکنندگی علم را به نفع غرب از دست داد و نتوانست همپای تحولات جهان از جمله انقلاب صنعتی پيش رود.

‌   آرون سيگال استاد علوم سياسی دانشگاه تگزاس به بررسی علل عقب افتادگی علمی کشورهای خاورمیانه پرداخته است . از جمله عللی که وی برمی شمرد ، وجود حکومتهای غير دموکراتيک در بسیاری کشورهای منطقه است که خود را از هر لحاظ وابسته به غرب می‌دانند. می توان به نقش بازدارنده غرب جلوی رشد علم در چنین کشورهایی پی برد. گفتنی است در سالهای اخير دست کم در ايران جنبشهای بلندی در راه رشد علم صورت گرفته است که ناشی از تلاش‌های بی‌وقفه جوانان این مرز و بوم است.

با هر شاخصی که در نظر بگيريم ، درحال حاضر کشورهای منطقه برون داد علمی بسيار اندکی دارند که بيشتر آن کيفيت پايينی دارد. از نظر عددی 41 کشور عمدتا" مسلمان که روی هم رفته 20% جمعيت جهان را تشکيل می دهند ، کمتر از 5% مجموع علم را توليد می کنند. اين ، نسبت ارجاعات به مقاله در نشريات علمی بين المللی است.

سابقه تاريخی :

دوره طلايی ( سالهای 900 تا 1200 ميلادی ) - اين دوره تقريبا" اوج گيری علم مسلمانان بود که در بغداد، دمشق ، قاهره و شهرهای ديگر شکوفا بود. در رشته‌هايی مانند طب ، گياهشناسی ، رياضيات ، شيمی و فيزيک نور پيشرفتهای قابل توجهی کسب شد . درحالی که ميان مسلمانان و چينی ها بر سر راهبری علم رقابت وجود داشت‌، اروپای مسيحی بسيار عقب بود. اين دوره طلايی قطعا" رنگ و بوی اسلامی داشت ، چون در جوامع عمدتا" مسلمان رخ داد.

‌تجديد حيات علم - روشنگری و انقلاب فرانسه ، امکان دسترسی اروپاييان به علم مسلمانان را فراهم کرد. در دوره روشنگری ، علم از مسيحيت گسيخت و برای مسلمانان مطلوب شد. انقلاب فرانسه و به خصوص تهاجم ناپلئون به مصر درسال 1798 ، قدرت اروپا را برملتی مسلمان تحميل کرد و علم اروپا را برای آنان به همراه آورد. ظرف چند سال ، برخی زمامداران - و در راس آنان محمدعلی در مصر فن ورزان اروپايی را به خدمت گرفتند و دانشجو به اروپا فرستادند.

فناوری ريشه گرفت - فناوريهای غربی با سرعت زيادی در سالهای 1850 تا 1914 در بيشتر بخشهای خاورميانه منتشر شد. با تاييد نخبگان محلی ، مقامات استعماری اروپايی برنامه های بهداشتی را برای مهار وبا ، مالاريا و ساير بيماريهای واگير به اجرا در آوردند. گشايش کانال سوئز در سال 1869 از زمان و مسافت کشتيرانی کاست و باعث شکل گيری مناسبات تجاری جديد شد. راه آهن ،تلگراف ، کشتيها و موتورهای بخار، خودرو و تلفن اختراع شدند. بيشتر اين انتقال فناوری از طريق ارائه امتيازات انحصاری توسط دولتهای خاورميانه به شرکتهای اروپايی صورت گرفت . زمامداران مسلمانان نگرانی چندانی از توسعه ظرفيتهای بومی در کسب ، طراحی و یا نگهداری فناوری نداشتند.

سکون علم - درطول سالهای 1914 تا 1945 ، مسلمانان به آرامی کوشيدند علم بومی را در برابر گونه وارداتی آن تقويت کنند. دانشگاههای جديد با تاکید بر مهندسی و پزشکی در مصر، ترکيه ، سوريه و سودان تاسيس شد. سياستمداران ملی گرايی که پس از جنگ جهانی اول برخاستند، عمدتا" برکسب استقلال سياسی تاکید داشتند. علم و فناوری دغدغه آنان نبود. ولی در ترکيه پس از روی کار آمدن آتاتورک درسال 1922، برنامه صنعتی سازی و گسترش آموزش مهندسی به اجرا درآمد . در جاهای ديگر از قبيل ايران ، مصر، عراق و سوريه ، سياستمداران تلاشهای ناقصی برای صنعتی سازی با هدف بر طرف کردن نيار بازارهای کوچک محلی به عمل آوردند.

وضع جاری

برای نخستين بار پس از جنگ جهانی دوم ، درجهان اسلام نیاز به علم و فناوری بومی احساس شد. کسب استقلال به نوعی ملی گرايی فناوری ( نه علمی ) منجر شد . کشورها مسئوليت مديريت فناوری را به عنوان ابزار قدرت ملی به دست گرفتند و امکانات نسبتا" زيادی را مصروف فناوری کردند. ظرف اين مدت ، بيش از شصت دانشگاه و مدرسه فنی فقط در کشورهای عرب گشايش یافت ، اما هيچ کدام از آنها در طراز جهانی نبود. علم و رشته های مهندسی بيشترين امکانات و در نتيجه بهترين دانشجويان را داشتند. اين مراکز آموزش عالی ، اکنون صدها هزار دانشجو را آموزش می دهند. به علاوه ، از سالهای دهه 1950 ، چند صدهزار دانشجوی مسلمان در غرب ، اتحاد شوروی سابق و هند و جاهای ديگر در رشته های علمی و مهندسی تحصيل کرده و به کشورشان بازگشته اند. مشکل اين است که اين نتايج ، بيشتر حالت کمی دارد و نه کيفی .

يکی از شديدترين موارد فرار مغزها در سودان رخ داده است . ازسال 1960 ، حدود نيم ميليون متخصص از اين کشور راهی عمدتا" عربستان سعودی و کشورهای خليج فارس شده اند. دولت سودان که درسال 1989 به قدرت رسيد ، از اين روند نگران و کوشيده است جلوی آن را بگيرد. تنها در پاکستان و در اثر فشارهای سياسی داخلی و علما بوده است که تلاش هايی برای توليد نوع اسلامی علم صورت گرفته است. درسال 1987 ، دولت ضياءالحق آموزه های اسلامی را بر تدريس علم در تمام سطوح مدرسه تا دانشگاه اعمال کرد. دولت در موردموضوع هايی مانند دمای جهنم و ماهيت شيميايی اجنه کنفرانس بين المللی برگزار کرده و بودجه تحقيقاتی اختصاص داد. در سال 1988 و پس از معلوم شدن آثار منفی اين رويکرد ، حق آموزش علوم و تحقيقات مدرن به رسميت شناخته شد.

چرا منطقه در تولیدات علمی عقب ماند ؟

دستاورد علمی اندک بطور اخص ناشی از انباشت آثار چندين عامل است و يک عامل غالب ندارد .  ده عامل اصلی از اين قرار است :

- بافت جمعيت : تعداد مهندسان و دانشمندان پژوهشگر ، بسيار کمتر ا زکشورهای ثروتمند و نيز آمريکای لاتين و جنوب و شرق آسياست. دانشجويان رشته های علمی و مهندسی بيشتر از طبقات شهری طبقه متوسط هستند. تعداد بسيار اندکی از دانشجويان فقير می توانند به تحقيقات بپردازند. مشارکت زنان در علم همچنان اندک است ، چون موانع رسمی و غيررسمی در راه پيگيری رشته های مهندسی و علمی زياد است . فقط تعداد انگشت شماری از دانشجويان مرد طبقه متوسط و شهرنشين می توانند علم را دست مايه اشتغال خود قرار دهند.

-زبان : درحالی که حدود 80 درصد مطالب علمی جهان به زبان انگليسی منتشر می شود، مطالب علمی به زبان عربی ، فارسی ، اردو و سایر زبانها کمتر از آن است که برای برآوردن نياز دانشجويان و محققان کافی باشد. در نتيجه ، کار علمی نيازمند توان خواندن ، نوشتن و درک انگليسی است و این منطقه در اين زمينه نسبت به سايرين از قبيل چينی ها ، تايلندی ها و برزيلی ها عقب هستند.

-آموزش :آموزش مؤثر علمی در سطوح ابتدايی و دبيرستان در بسياری کشورها ، فقط در تعدادی اندکی از مدارس خصوصی در شهرها ارائه می شود . بر ياد گيری حفظی ، تاکيد بيش از حد می شود و آموزش علم در بيشتر سطوح ضعيف است. دانشگاهها بر تدريس تاکيد دارند تا تحقيق ، دوره های دکتری قوی يا مراکز تحقيقاتی برجسته وجود ندارد . دانشگاههای شلوغ که با کمبود بودجه روبه رو هستند و نتوانسته‌اند منابع موجود خود را به تحقيقات اختصاص دهند.

- پژوهش : این منطقه کمبود دانشمند و مهندس ندارد ، اما از نظر پژوهشگران حرفه ای با کمبود شديد روبه رو است . با وجودی که برخی از اين کشورها ، محققان و طرح های تحقيقاتی معروفی دارند ، توانايی چندانی برای پرورش پژوهشگر بومی ندارند. بسياری از فارغ التحصيلان دوره های تکميلی عالی و مهندسی که در پژوهش دوره می بينند، جذب مشاغل اداری می شوند. تجهيزات ناکافی و نارسايی در دسترسی به اطلاعات ، برون داد علمی پژوهشگران را کاهش می دهد. انگيزه چندانی برای انتشار مقاله وجود ندارد . تلاش برای ايجاد ظرفيت های تحقيقاتی چه در دانشگاهها ، مؤسسات تحقيقاتی ، وزارتخانه ها ، بنيادهای غير انتفاعی و شرکت ها به ندرت موفق بوده است.

- شرکت های دولتی : با توجه به ارتباط فزاينده بين علم و فناوری ، شرکت های دولتی نقش بالقوه مهمی دارند، به خصوص در سوريه و الجزاير، اما آنها از پرداختن به پژوهش بازمانده اند. عدم پاسخگويی و ناتوانی در توزيع تحقيق حتی در داخل شرکت مشکلات هميشگی است. با توجه به بی ميلی اين شرکت ها به ايجاد ارتباط با پژوهشگران دانشگاهی يا همکاری با وزارتخانه ها ، نتيجه کار آنها صرفا" هدر روی امکانات بوده است. به غیر از کشورهايی مانند ايران و الجزاير ، شرکت های نفت اين کشورها بيشتر مديران امتيازات نفتی هستند تا گردانندگانی با توانايی های فنی .

- انجمن های تخصصی : انجمن های تخصصی فيزيکدانان ،مهندسان ، دندانپزشکان ، پزشکان و ساير تحصيل کردگان ، عموما" نشريه منتشر و گردهمايی برگزار می کنند ، اما ساختار يا منابعی برای تحقيقات ندارند. انجمن های تخصصی ميان رشته ای برای علم و مهندسی در جهان اسلام پا نگرفته است.

- منابع : کمبود مشوق ها و منابع مالی ، مانع عمده ای سر راه پژوهش در بسياری کشورها به استثناء چند کشور نفت خيز بوده است . در حالی که ژاپن ، آمريکا و آلمان و سایر کشورهای غربی 2% يا بيشتر از توليد خالص داخلی خود را در سال صرف تحقيقات می کنند ، هيچ کدام از کشورهای منطقه بيش از نيم درصد از توليد ناخالص داخلی ( بسيار کمتر ) خود را صرف تحقيقات نمی کنند. منابع مالی کمياب است و آنچه نيز وجود دارد ، بطور نظام مند توزيع نمی شود. حتی در جايی که منابع مالی موجود است ، ظرفيت های مديريت پژوهش کمياب است.  چشم انداز تامين بودجه تحقيقات بطور منظم و نهادسازی مؤثر اميدوارکننده نيست .

- اقتدارگرايی : حکومت های اقتدارگرا در جهان سوم آزادی پرسشگری را سلب می کنند، انجمن های تخصصی را از کار می اندازند، دانشگاهها را ارعاب و تماس با خارج را محدود می کنند. حکومت های اقتدارگرا به علاوه به الگوی انتقال فناوری تکيه می کنند ، چون به علت بی اعتمادی به نخبگان و نهادهای علمی ، ترجيح می دهند به جای توليد فناوری آن را بخرند. اين نگاه تاثيری منفی بر توسعه ظرفيت های بومی دارد.

- همکاری منطقه ای : همکاری منطقه ای در علم و فناوری سابقه پرنوسانی در جهان اسلام دارد. چندکشور نفت خيز مانند کويت و عربستان، کمبود پژوهشگر دارند، درحالی که پاکستان و مصر پژوهشگر صادر می کنند. به علاوه، شباهت نيازها و اولويت های تحقيقاتی از قبيل انرژی خورشيدی ، بيابان زدايی و نمک زادايی علايق يکسانی را فراهم آورده است. گردهمايی هايی که در خلال دو دهه گذشته برای هماهنگ کردن پژوهش در منطقه برگزار شده است، شعار زياد و اقدام اندک در بر داشته است.

- بی کفايتی دولت : واحدهای پژوهش کاربردی در وزارتخانه های دولتی به مشاغل پردرآمد برای منصوباتی بدل شده است که علاقه يا توانايی تحقيق ندارند.

چاره

پس از پنجاه سال نهادسازی بی فرجام ، کشورهای منطقه نتوانسته است مأوايی برای علم پديد آورد. ناتوانی از ايجاد نهادهای تحقيقاتی در سطح ملی ، تلاش برای همکاری در سطح منطقه را ناکام گذاشته است. پژوهشگران مستعد هنوز برای برخورداری از تحصيلات تکمیلی پيشرفته راهی کشورهای ديگر می شوند. به رغم اين ارزيابی بدبينانه ، می توان اقداماتی برای بهبود دستاوردها در عرصه علم انجام داد. مشوق های مالی می تواند آموزش ميدانی و تحقيقات غير رسمی را به خصوص در شرکت ها گسترش دهد. انجمن های تخصصی با برخورداری از خودمختاری کافی ، می توانند نقشی مهم در بهبود آموزش علم ، ارتباطات علمی و جايگاه علم در فرهنگ مردم ايفا کنند.   طرحهای کوچک می تواند بين بخش های دولتی و خصوصی دانشگاهها پيوند برقرار کند. مبناء برای ترويج همکاری منطقه ای و زيرمنطقه ای وجود دارد، چون در مورد اولويت های تحقيقاتی در بيشتر جهان توافق نظر ديده می شود، اولويت هايی همچون انرژی خورشيدی ، نمک زدايی ، کشت در زمين های باير ، آبياری و پتروشيمی . درجايی که بر سر اولويت ها توافق نظر باشد، تامين بودجه در دراز مدت امکان پذير است.

 

نکاتی در تدوین مقالات ISI

 

1-             مقاله حاصل از تحقیق پژوهشی بوده و از جنبه‌های نوآوری برخوردار باشد.

2-            در انتخاب مجله باید دقت نمود و تطابق موضوع تحقیقی خود را با حیطه‌های مورد تأکید مجله مورد توجه قرارد داد.

3-           از چاپ مقاله در مجلات کم اعتبار که در ISI ایندکس شده‌اند پرهیز نمایید.

4-           باید به طور کامل با اصطلاحات انگلیسی رشته خود آشنا بود.

5-            نباید فارسی فکر کرد، فارسی نوشت و سپس به انگلیسی ترجمه کرد.

6-            از تبدیل مقاله فارسی به مقاله انگلیسی توسط دارالترجمه جداً خودداری گردد.

7-           از ابتدا باید مقاله را انگلیسی بنویسید. این موضوع منوط به آن است که مقالات بسیار زیادی در رشته خود که به زبان انگلیسی نگارش شده است و در مجلات ISI چاپ شده است، مطالعه، مطالعه، مطالعه، مطالعه، مطالعه، مطالعه شود. هر چه بیشتر این مطالعه صورت گیرد ذهن فرد برای نگارش مقاله انگلیسی آماده تر خواهد شد.

8-           از کپی‌برداری در مقالات انگلیسی پرهیز شود. وقتی یک فرد به این کار در سطح بین‌المللی شهره (plagiarism) شد (با دوبار کپی‌برداری) مقالات وی قابل پذیرش نخواهند بود.

 

9-             موضوعاتی که در یک مقاله ISI  مورد داوری قرار می‌گیرند:

 

10-         بخش‌های ضروری در مقالات ISI:

چکیده Abstract :

 بین 100 تا 250 کلمه و مشتمل بر هدف تحقیق، روش تحقیق، اهمیت موضوع و نتایج

 

کلمات کلیدی Key word:

 2 تا 5 کلمه از کلماتی که در رابطه با موضوع اصلی تحقیق می‌باشند.

 

مقدمه Introduction  :

تشریح بیان مسأله، اهمیت موضوع، بیان تحقیقات پیشین و چارچوب نظری تحقیق

 

روش شناسی تحقیق Methodology :

بیان روش تحقیق، جامعه آماری، نمونه، نمونه گیری و روش‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات

 

نتایج Results:

تدوین نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها

 

بحث Discussion :

بیان نتایج و قیاس آنها با نتایج تحقیق دیگران

 

نتیجه گیری  :Conclusion

به ارائه نتایج و استدلال‌های لازم پرداخته شده و پیشنهادهای لازم ارائه می‌شود.

 

ساختار مقاله علمی

ساختار مورد بحث در این بخش ساختار یک مقاله پژوهشی است که منبعث از گزارش یک پروژه تحقیقاتی است، هر چند تعدادی از عناصر ساختاری آن ها نظیر چکیده، واژگان کلیدی، مقدمه، نتیجه و فهرست منابع، با مقالات مطالعاتی مشترک است. ساختار یک مقاله پژوهشی تا ۱۰۰۰۰ کلمه دارای بخش‌های زیر است:

۱) مشخصات مقاله: شامل عنوان مقاله که باید رسا و مختصر و معرف مقصود نویسنده و محتوای مقاله باشد. نام نویسنده یا نویسندگان، زمان و مکان تهیه مقاله، نام دانشگاه یا موسسه مربوطه، عنوان و رتبه نویسندگان و در نهایت نام نویسنده عهده دار مکاتبات و آدرس پستی، الکترونیکی و نمابر وی در صفحه عنوان ذکر می شود.

۲) چکیده: در حد نیم صفحه (۱۰۰ تا ۲۰۰ کلمه) با خط ریزتر و در فضای محدودتر از متن اصلی مقاله آورده می شود چنان چه مقاله به زبان فارسی باشد لازم است چکیده انگلیسی آن نیز تهیه شود. در پایان چکیده واژگان کلیدی بین ۳ تا ۵ واژه درج می گردد. چکیده و واژگان کلیدی برای درج در بانک‌های اطلا‌عاتی الکترونیکی کاربرد دارند. چکیده مقاله باید شامل مطالبی درباره ضرورت پرداختن به موضوع، اهداف تحقیق، روش تحقیق و تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری باشد.

۳) مقدمه: در مقدمه به مبانی نظری موضوع مقاله، قلمرو جغرافیایی یا موضوعی مقاله پرداخته می شود و بر بیان و اهمیت مسأله و موضوع و ابعاد آن تاکید می‌شود و به تحقیقات پیشین در این زمینه اشاره می‌شود.

۴) روش‌شناسی تحقیق: در این قسمت روش تحقیق، سؤال تحقیق، فرضیه‌ها، جامعه آماری، نمونه‌گیری، روش های گردآوری اطلاعات و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات توضیح داده می شود.

۵) نتایج: این بخش شامل دو قسمت توصیفی و استنباطی است:

توصیفی: دراین بخش به توصیف داده‌های جمع‌آوری شده پرداخته می‌شود. از آماره‌هایی نظیر میانگبن، مد، میانه، واریانس و درصد استفاده می‌شود.

استنباطی: در این قسمت به آزمون فرضیات پرداخته شده و از طریق ضرایب همبستگی و آزمون‌های آماری، رابطه بین متغیرها در یک گروه و یا اختلاف بین دو یا چند گروه پیرامون یک متغیر مورد بررسی قرار می‌گیرد.  

 این بدر این بخش نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها یافته‌های آماری و غیرآماری تحقیقی که مواد خام تجزیه و تحلیل را تشکیل می دهد ذکر می شود.

۶) بحث: در این قسمت نتیاج حاصل از تحقیق با نتایج تحقیق دیگران مورد قیاس قرار می‌گیرد

۷) پیشنهادها: بر اساس نتایج حاصل از ارزیابی و آزمون فرضیه یا فرضیه‌ها پیشنهادهای لازم ارائه می‌شود.

۹) منابع: منابع شامل فهرستی از کتاب‌ها و مقالاتی که پژوهشگر در انجام پژوهش خود از آنها استفاده کرده است که آنها را به صورت الفبایی تهیه و تنظیم می کند. در تهیه و تنظیم این فهرست باید کلیه اطلاعات کتابشناسی گنجانده شود. فهرست منابع و ماخذ به یکی از اشکال علمی تهیه می‌شود. نویسنده مقاله باید توجه داشته باشد که مجله های علمی گاه سبک خاصی درنحوه ارجاع‌دهی دارا می‌باشند، بنابراین باید هنگام نگارش مقاله سبک و شرایط آنها را که معمولاً در صفحه راهنمایی در داخل مجله به همین منظور درج می‌شود رعایت نماید.

۱۰) در انجام هر تحقیق و تدوین مقاله علمی توجه به نکات زیر بر اعتبار مقاله می افزاید:

·        فعالیت پژوهشی دارای اعتبار است که بر اساس یک مسأله باشد. یعنی هدف تحقیق جستجوی راه‌حلی برای یک مسأله باشد. اگر در یک پژوهش مسأله‌ای موجود نباشد آن تحقیق، تحقیق علمی نیست.

·        پس از بیان مسأله در مقاله به اصل موضوع آن توجه شود و از حاشیه روی و پرداختن به موضوعات فرعی و غیرضروری پرهیز شود.

·        از تکرار غیرضروری مطالب خودداری شود.

·        اهمیت موضوع به خوبی تشریح شود.

·        از منابع و ماخذ به روش موردنظر مجله استفاده شود و منابع و ماخذ (ترجیحا دست اول) مربوط به آمارها، نقل قول ها، تعاریف، مدل‌ها و قضایای کلی ذکر شود.

·        از کپی‌برداری از مقاله‌ها و کتاب‌ها جداً خودداری شود. در مقالات خارجی plagiarism (دزد علمی)

·        آداب نگارش رعایت و در صورت امکان مقاله ویرایش شود. در مقالات انگلیسی فارسی نوشته نشود و سپس به انگلیسی ترجمه شود، بلکه باید از ابتدا انگلیسی نوشته شود.

·        از تصاویر، جداول، نمودارها و اشکال به خوبی و مرتبط با بحث استفاده شود و محل مناسب درج آنها مشخص شود.

·        مقاله از ظاهر فیزیکی تمیز، شکیل و زیبا برخوردار باشد.

·        فاصله خطوط، ترازبندی، فاصله از حاشیه ها و نظایر آن رعایت شود.

·        از چاپ یک مقاله در بیش از یک مجله جداً خودداری شود.

·        در هنگام تدوین یک مقاله برای یک مجله حتماً به آن مجله ارجاع داده شود.

·         معادل لاتین واژه های تخصصی و نیز اسامی افراد، جایها و… در پاورقی صفحه مربوطه درج شود.
۱۳) الگوی رایج در مجله های معتبر علمی جهان در ارجاع دهی، الگوی بین متن (APA) و فهرست انتهایی مکمل آن است.

جدول نام علمی برخی گیاهان

جدول نام علمی گیاهان

Acer palmatum

افرا

Adianthum capillus-veneris

پرسیاوشان

Alnus glutinosa

توسکا قشلاقی

Alnus subcordata

توسکا

Alopecurus pratensis

دم روباهی

Anagallis arvensis

آناگالیس

Artemisia annua

گندنا

Arum maculatum

شیپوری

Asplenium adianthum-nigrum

سرخس آسپلن

Atropa belladonna

مهرگیاه

Calystegia sepium

نیلوفر سفید

Capsella bursa-pastoris

کیسه کشیش

Carpinus betulus

ممرز

Centaurea   sp.

گونه ای گل گندم تیغی

Chenopodium album

سلمه تره

Cichorium intybus

کاسنی

Cornus alba

ال

Crataegus sp.

ولیگ

Cyclamen coum

نگونسار

Erigeron canadensis

پیربهار

Eryngium  sp.

زولنگ

Euphorbia helioscopis

فرفیون

Galium sp.

شیر پنیر

Geranium rotundifollium

شمعدانی وحشی

Gleditschia caspica

لیلکی

Hedera pastuchovii 

عشقه

Jasminum officinalis

یاسمن

Lamium album

گزنه سفید

Lolium prenne

چچم

Malva neglecta

پنیرک

Marrubium vulgare

ماروبیوم

Melilotus officinalis

یونجه باغی

Mespilus germanica

ازگیل

Myosotis  sp.

فراموشم مکن

Oplismenus undulatifolius

النا

Oxalis corniculata

شبدرترشک 

Parotia persica

انجیلی

Passiflora caerulea

گل ساعت

Phalaris paradoxa

خونی واش یا علف قناری

Phyllitis scolopenderium

زنگی دارو

Plantago major

بارهنگ کبیر

Poa annua

چمن یکساله

Potentilla reptans

پنج انگشت

Primula sp.

پامچال

Pteridium aquilinum

سرخس معمولی

Punica granatum

انار

Pyrus boissieriana

گلابی وحشی

Quercus castaneifolia

بلوط

Ranunculus arvensis

آلاله

Rapistum rugosum

شلمبیگ 

Rhnchocorys elephas

گل فیلی

Rumex acetosa

ترشک

Ruscus hyrcanus

کوله خاس

Salvia sp.

مریم گلی

Sambucus ebulus

آقطی 

Senecio vernalis

قاصد بهار

Silybum marianum

کنگر گورخری

Sisymbrium irio

خاکشی تلخ  

Smilax excelsa

ازملک

Sonchus oleraceus

شیر تیغک

Stellaria media

غازواش

Trifolium pratense

شبدر قرمز

Trifolium repens

شبدر سفید

Urtica dioica

گزنه معمولی

Verbena officinalis

شاهپسند طبی

Veronica persica

سیزاب ایرانی

Viola odorata

بنفشه

Zelkova carpinifolia

آزاد

 

 

 

 

 

 

   

خاکشیر

نام فارسی:خاکشیر :

نام علمی : Sisymbrium alttissimum

تیره :  Cruciferae

خاکشیر گیاهی است یکساله زمستانی یا یکساله که با بذر تکثیر پیدا می کند .دارای ساقه های پایینی ساده و ساقه های بالایی که شامل شاخه های متعدد و در مجموع ظا هر بو ته ای دارد .خاکشیر برگ های متناوب دارد و گلها در آن کوچک و به رنگ زرد رنگ پریده می باشد و به صورت خو شه ای در انتهای ساقه ظاهر می شود .خاکشیر یکی از علف های هرز مزارع گندم , جو , مراتع , زمین های بایر و حاشیه جاده هاست .

گیاه بومادران

تیره:asteaceae

جنس:achillea

گونه:tevuifolia

نام فارسی:: بومادران

نام علمی Achilea milefolium : 

نام انگلیسی Yarrow گیاهی است علفی که دارای ریشه های نازک و مستقیم بوده که از انشعاب های ظریف و فراوانی برخوردار هستند.

 
از ناحیه فوقانی ریشه ساقه های متعدد استوانه ای شکل خارج می شوند . ارتفاع گیاه متفاوت است و به شرایط اقلیمی محل رویش گیاه بستگی دارد و بین 15-70 سانتی متر است. برگ ها در این گیاه نیزه ای شکل و کم و بیش طویل ودارای دو تا چهار بریدگی بوده و روی ساقه نسبت به یکدیگر بطور متناوب قرار دارند. اطراف برگ ها دندانه های ظریفی وجود دارد که شباهت زیادی به دندانه های شانه داشته و حجره های حاوی اسانس در دو طرف آنها قرارگرفته اند.گل های کوچک،سفید یا صورتی و فاقد کاسبرگ اند که در انتهای ساقه های اصلی و فرعی به شکل چترهای متراکمی که تا حدودی شبیه به خیمه (چادر) هستند قرار دارند.قطر هر گل 3-5 میلی متر است. تعداد گلچه های زبانه ای به 5 عدد می رسد که به شکل کلاهی روی گل قرار می گیرند .میوه بومادران فندقه ،طویل و به شکل تخم مرغ وارونه است .

 

وزن هزار دانه 13/.گرم است. گل ها ،پیکر رویشی و برگ ها ی بومادران دارای خاصیت دارویی هستند. اسانس موجود در گل ها وپیکر رویشی این گیاه ، حاوی 60-30 درصد پروکامازولن است که تحت تاثیر حرارت ناشی از تقطیر با آب و بخار به کامازولن تبدیل می شود. مواد موثره این گیاه اشتها آور  بوده وسبب هضم غذاومداوای دل دردمی شود.استفاده ازدم کرده بومادران سبب کاهش فشارخون میشودو از آن برای مداوای نارسایی های کیسه صفرانیزاستفاده می شود.اسانس بومادران خاصیت ضدباکتریایی وضدتورم دارد.ازاین اسانس درصنایع ارایشی بهداشتی صنایع دارویی تهیه کرم هاوپمادهایی برای    لطافت پوست و مداوای تورم ها ی پوستی استفاده می شود. تناسب مقدارعناصراصلی نظیرازت فسفروپتاس نقش عمده ای در افزایش پیکر رویشی گیاه وهمچنین اسانس انهادارد.تحقیقات نشان می دهد که وجودمقادیرمتوسط ازت فسفروپتاس سبب افزایش عملکرد به مقدارصد درصدخواهد شد. بومادران درطول رویش به اوضاع اقلیمی خاصی نیازندارد و تقریبا در هر اقلیمی می روید. این گیاه در مناطق گرم و آفتابی گلهای بیشتری تولید می کند.

 

خاک های سبک شنی برای کشت این گیاه مناسب هستند. بومادران 5-4 سال در زمین باقی می ماند. از این رو زمین هایی که در آن بومادران کشت می شود ، باید فاقد علف های هرز چند ساله باشند. گیاهانی که دوره رویشی کوتاهی دارند برای تناوب کشت بومادران مناسبند زیرا پس از برداشت آنها،زمان کافی برای آماده ساختن زمین وجود خواهد داشت . پس از برداشت محصول قبلی ، زمین را شخم متوسطی می زنند و پس از خرد کردن کلوخه ها با دیسک ، زمین را تسطیح می کنند.

 
کاشت و داشت : کشت و تکثیر بومادران توسط بذور به دو روش مستقیم و غیر مستقیم و به شکل رویشی صورت می گیرد. در کشت مستقیم ، بذور را در اواخر تابستان و یا اوایل پاییز در زوین اصلی در ردیف هایی به فاصله 50-40 سانتی متر کشت می کنند(برای هر هکتار زمین به 2 الی 3 کیلو گرم بذر نیاز است). در کشت غیر مستقیم بذور را در اوایل بهار در خزانه هوای آزاد در ردیف هایی به فاصله 20-5 سانتی متر کشت می کنند. سپس در اوایل پاییز نشاء ها را در زمین اصلی ودر ردیف هایی به فاصله 60 سانتی متر منتقل می کنند. بطوریکه فاصله دو بوته روی ردیف 30-25 سانتیب متر باشد. عمق کاشت نباید بیش از 5/ سانتی متر باشد. تکثیر رویشی بومادران از طریق تقسیم بوته و در فصل پاییز انجام می گیرد. گیاهان چهار تا پنج ساله برای این منظور مناسب هستند. به دلیل اینکه رشد اولیه بومادران کندوبطئی است ، آبیاری منظم و مبارزه مکانیکی و شیمیایی با علف های هرز مزرعه ضرورت دارد.

 
برداشت : در کشت غیر مستقیم چنانچه گیاه در فصل پاییز به زمین اصلی منتقل شده باشد یک سال پس از کاشت (از سال دوم ) به گل می نشیند. در کشت مستقیم محصول از سال سوم قابل برداشت است . در مرحله گلدهی ، گیاه از بیشترین مقدار ماده موثره برخوردار است . بنابراین بطورکلی زمان گلدهی بهترین زمان برای برداشت گلها و پیکر رویشی (ساقه و شاخه های جوان ) بومادران است . گل ها را به همراه دمگل بطول 4-3 سانتی متر برداشت می کنند. اندام های برداشت شده را در سایه و یا با استفاده از خشک کنهای الکتریکی در دمای 40-30 درجه سانتی گراد خشک مد کنند. عملکرد پیکر رویشی متفاوت بوده و به شرایط اقلیمی محل رویش گیاه بستگی دارد. از سال دوم رویش مقدار پیکر رویشی خشک شده بین 4-1 تن در هکتار است  .

علف پشمکی

تیره:poaceae

جنس:bromus

گونه:danthonia

نام فارسی:علف پشمکی

علف پشمکی Bromus

گیاهی است با برگ‌های باریک و آویزان، که دارای ریشه نسبتاً عمیقی است و در مقابل خشکی و گرما مقاوم می‌باشد و به همین جهت نیز قادر است در تابستان گرم به رشد ونمو خود ادامه دهد. گیاهان این جنس را در اوایل رشد می توان به وسیله برگ‌های بلند و باریک و کرکدار آن که به طور محسوسی در جهت عقربه‌های ساعت پیچ خورده است شناخت و چنانچه نشاء‌های جوان را به آرامی و با دقت از خاک خارج نمائیم معمولاً دانه به قاعده ساقه چسبیده است . کشت مخلوط آن با یونجه به علت خوش خوراکی ویژه ای که دارد بسیار مناسب است . شتر‌ها بر انواع مختلف این گیاه تغذیه می نمایند .

تربچه وحشی

تربچه وحشی :

نام علمی : Raphanus Raphanistrum

Wild radish  :نام انگلیسی

گیاهی است یکساله از خانواده Cruciferae که تولید مثل آن از طریق بذر صورت میگیرد.


با ساقه هایی به ارتفاع60تا150سانتی متر و برگهای طوقه ای به طول 8 تا15سانتیمتر و پهنای3تا 15سانتیمتر، با حاشیه دندانه دار و بریدگی های عمیق، گلهای آن نسبتاً درشت با گلبرگهای بنفش تا سفید که بر روی آنها رگبرگهایی به رنگ صورتی دیده میشوند.
بذرهای کوچک تخم مرغی شکل قرمز مایل به قهوه ای ان در غلافهای توپر دیده میشود.
از علف هرز دیگر این جنس میتوانR.raphanistrum را نام برد.

تربچه وحشی از علفهای هرز مزارع گندم، جو، توتون و سبزی و صیفی است.


روشهای کنترل:

در مزارع غلات از 2-4-D به نسبت 1 تا1.5لیتر در هکتاراز زمان پنجه زدن تا تشکیل ساقه(گندم)میتوان استفاده کرد.

همچنین در مزارع یونجه،شبدر،اسپرس می توان از علف کش کلرتال دیمتیل (داکتال (WP75%  به نسبت 8تا12کیلوگرم در هکتار استفاده کرد که در یونجه تازه کاشت بعد از کاشت و قبل از سبز شدن یا اوایل بهار قبل از بیدار شدن یونجه استفاده میشود.

پیچک صحرایی

تیره: convulvuluace

جنس: convolvulus

نام فارسی:پیچک صحرایی


نام علمی  convolvulus arvensis : 

نام تیره Convolvulaceae : گیاهی دائمی که به وسیله بذر و ساقه های خزنده زیر زمینی تکثیر می شود. ریشه های خزنده زیر زمینی دارد که پس از جای گیر شدن در زمین تا عمق 3 متر در خاک نفوذ می کند و به این دلیل مبارزه با آن دشوار است. به دلیل اینکه ریشه اصلی آن راست و ریشه های فرعی و منشعب فراوان دارد برای تثبیت شن روان استفاده می شود.


گل های صیفی شکل دارد و میوه این گیاه کپسول دو حجره ای است و در خاک های سبک و آهک دار و مزارع غلات و صیفی می روید

مریم یا كنگر ابلقی  یا ماریتیغال :

مریم یا كنگر ابلقی  یا ماریتیغال :

نام علمی : Silybum Marianum

از خانواده ی کاسنی Asteraceae از راسته Asterals     

 

نام فارسی خارمریم، خار علیص، ماریتیغال ، خارسه، خرشجف، تیغ پنبه، شیشه مور، غاغاسره. شمال شرقی اهواز (انگز) شوشتر(شیل شیلك) جنوب استان فارس (کلرگوچ)

گیاه شناسی :

خارمریم ، گیاهی است علفی،دوساله،بدون كرك،با ساقه ای كوتاه یا بلند،ساده یا اصولا از قاعده منشعب،برگدار،یك كپه ای،با بخش فوقانی تقریبا بدون برگ ،به ارتفاع تا120 سانتی متر. که در آب و هوای گرم با خاک سبک شنی می روید.

ریشة این گیاه مستقیم، به رنگ روشن و دارای انشعابهای زیادی  می باشد. برگها پهن و شکننده اند و اوایل رویش به شکل روزت روی زمین قرار می گیرند. دمبرگها بلند، بیضی شکل و خاردار می باشند. وجود لکه های سبزرنگ کلروفیل دار و سفید رنگ که بر اثر ایجاد فاصله بین غشاء و سلولهای کلروفیل دارمزوفیل ایجاد شده به ظاهر برگ حالتی شبیه به سنگ مرمر می دهد. حاشیه برگها خاردار بوده و کاپیتولها به شکل بیضی و تا حدودی تخم مرغی شکل هستند. قطر آنها بین 5 تا 8 سانتی متر است. گلهای لوله ای به رنگ بنفش تیره بوده و به ندرت سفیدرنگ می باشند. قسمت خارجی کاپیتولها برجسته و پولک مانند است و از تعداد زیادی زواید خار مانند تشکیل شده اند.

 
میوه (دانه) به شکل تخم مرغ، به طول 8 میلی متر و ضخامت 4 میلی متر است. رنگ آن عموماً قهوه ای تیره است، اما قسمت تحتانی آن به رنگ قهوه ای روشن مشاهده می شود. وزن هزاردانه آن 23 تا 31 گرم است  این گیاه به حالت خودرو در کنار جاده های متروک، اراضی بایر و حدود خارجی زمینهای زراعی می روید. برگهای این گیاه بزرگ با کناره های منقسم، دندانه دار، خاردار و به رنگ سبز شفاف است. خارهای نازک و ظریف راس دندانه های برگ این گیاه، رنگ زرد و ظاهر مشخص در مقابل رنگ سبز پهنک نشان می دهد ضمناً چون کناره رگبرگهای آن لکه های سفید وجود دارد، مجموعاً باعث می شود که توجه به مشخصات برگ، باعث سهولت تشخیص آن از گیاهان دیگر این تیره گردد.

 
هر کاپیتول حدود 100 دانه دارد و هر گیاه بین 10 تا 50 کاپیتول ایجاد می نماید. رنگ پوشش غشایی بذر بستگی به وضعیت آب و هوایی در مرحله گلدهی دارد. وقتی هوا سرد و بارانی باشد ممکن است دانه ها بدون رنگ شوند. برگهای تازه روییده از بذر (لپه) از یک دوم تا سه چهارم اینچ پهنا و سه چهارم تا یک اینچ درازا دارند.   

گیاه ریش بز ephedra strobilacea

تیره:poaceae

 

جنس:stipa

 

گونه:cupencis

 

نام فارسی:گیاه ریش بز :

 

نام علمی : Ephedra strobilacea 


ریش بز که با نامهای « کلیشر» و «علی جونی» توسط بیابان نشینان گویش می شود از درختچه های همیشه سبز(ساقه سبزها) محسوب می شود که در مناطق بیابانی و استپی خشک ، ایجاد اجتماعات طبیعی وسیعی را می نمایند.

ارتفاع این درختچه تا ٥/١متر می رسد. برگهای آن خیلی کوچک و فلسی بوده و در واقع بخش اعظم فرآیند فتوسنتز گیاه به ساقه های آن سپرده شده است.

گل های ریش بز، زرد رنگ ، معطر و معمولا" در اردیبهشت ماه ظاهر می شوند، میوه ها به صورت پوشش قرمز گوشتی و آبدار میوه محصور شده در اواخر مردادماه قابل جمع آوری است. این د رختچه در اقلیم خشک و نیمه خشک ایران ، در بیابانهای استان سیستان و بلوچستان ، دشت کویر، حوضه بیابانهای مسیله، قم ،سمنان ، خراسان و دامنه های جنوبی البرز انتشار دارند. ریش بز در خطوط همباران ١٠٠میلیمتر به بالا بصورت طبیعی رویشگاههایی را بوجود می آورد. دامنه ارتفاعی رویشگاه آن معمولا" از ٨٠٠تا ١٨٠٠متر از سطح دریا متغیر است.

ریش بز اغلب در بیابانها روی سازند نئوژن که دارای تشکیلات مارنی گچی می باشد ، می روید.

سیستم رسیشه ای آن بسیار فعال بوده و انشعابات وسیعی را به پیرامون می فرستد و در انتهای ریشه های سطحی (استولون) که در خاکهای شنی گسترده شده اند، اشنعابات هوایی بصورت جستهای فراوان  ظاهر می گردند. 

یونجه

یونجه medicago sativa اولین بار توسط مادها برای تامین غذای اسب هایشان اهلی گردید. و نام آن به معنای علف ماد ها می باشد. یونجه اصولاً مبدا کویری دارد ودر حال حاضر در تمام مناطق معتدل و شبه قاره کشت می‌گردد.

ادامه نوشته

زراعت یونجه

 آماده سازی زمین :

 تناوب زراعی

تاریخ کاشت

و ...

به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

خواص دارویی یونجه

یونجه از نظر اینکه دارای بسیاری از مواد معدنی می‌باشد شیره آن برای بچه‌هایی که در حال رشد هستند و اسخوان بندی محکمی ندارند بسیار مفید است. حتی امروزه پودر این گیاه را در داروخانه‌ها می‌فروشند. برای تهیه شیره یونجه باید مقدر ۳۰۰ گرم یونجه را در یک لیتر آب ریخت و آنرا جوشانید تا مقدر آب آن به نصف تقلیل یابد سپس آنرا صاف کرده و مقدر کمی عسل به آن اضافه کنید که بصورت شربت در آید. مقدار مصرف برای اطفال ۲۰۰ گرم در روز است و برای اطفال شیرخوار حدود ۵۰ گرم می باشد که می‌توان به شیر آن‌ها اضافه نمود. اشخاص بزرگسال هم برای بالا بردن انرژی می‌توانند از این شیره استفاده کنند.

به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

همه چیز در مورد  بامیه

منشا بامیه

بر طبق یک نظر، محل پیدایش یا وطن اصلى گیاه بامیه، آفریقاى مرکزى اعلام شده است. البته بعضی از دانشمندان، بامیه را بومى آفریقا و آسیا می دانند. امروزه کشت و مصرف بامیه درکشورهاى خاورمیانه، هندوستان ناحیه اطراف دریاى مدیترانه و اروپاى شرقى رایج مى‌باشد. علاوه بر این محصول بامیه در سایر کشورهاى جهان و خصوصا کشورهاى آمریکائى به‌عنوان سبزى مورد استفاده قرار مى‌گیرد. لازم به ذکر است که هم اکنون این گیاه در ایران خصوصا در استان خوزستان کشت می شود. 

به ادامه مطلب بروید.....

ادامه نوشته

گیاه گندم ( پادشاه غلات)

 

گیاه گندم از  مهمترین گونه غلات به شمار می‌آید. این گیاه ، یک ساله و از خانواده گندمیان است و دارای دو گونه اهلی و وحشی می باشد. نام علمی آن Triticum spp می‌باشد.

تاریخچه گندم:

گندم ازاولين گياهان زراعي مي‌باشد كه اهلي شده و توسط انسان كشت گرديد. تاريخچه اهلي كردن گندم  احتمالاً به 18000 سال قبل از ميلاد برمي‌گردد و شايد شروع آن با جمع‌آوري بذر اجداد و ارقام وحشي گندم فعلي صورت گرفته باشد.

درباره گندم تاريخچه كاملاً صحيح و روشني موجود نیست. عمركاشت را براي گندم حدود 10000 سال تصور مي‌كنند. براي گندم‌هايي كه از حفاريهاي ژارمو (Jarmo)  نزديك سليمانيه در عراق به دست آمده است به كمك كربن راديو اكتيور توانسته‌اند در حدود تریبا ده هزار سال عمر تعيين كنند.

گفته ‌مي‌شود كه جنوب غربي آسيا مبداء گندم است. روي تابلوهاي برنزي قرن 19 قبل از ميلاد كه از سوريه بدست آمده است طريقه خردكردن گندم و تبديل آن به نان مشاهده شده بود.

در گزارشهاي مربوط به قرن پنجم قبل از ميلاد(گزارشهای  هرودوت تاريخ‌نويس يوناني ) به تهيه نان در مصر اشـــاره شده است. گورهاي امتداد رودخانه نيل ديوارهايي دارد كه بعضا طرزكشت و كار، برداشت، ‌آسياب كردن گندم و بالاخره تهيه نان را در آن زمان نشان مي‌دهد. از دلایل اصلی کشت آن شاید آب وهواي نسبتاً گرم عصر حجر بود که موجب كشت غلات گوناگوني مانند گندم، جو و ارزن شد.

قابل ذکر است كه بشر اوليه، غلات را مطابق روشهاي امروزي مورد استفاده نانوايي قرار نمي‌داده است بلكه براي استفاده غذايي، از دانه‌هاي‌ گياهان غلات بصورت برشته و از دانه‌هاي خردشده و آرد شده آنها بصورت هريره استفاده مي‌كرده است.

ادامه نوشته

معرفی گیاه ترشک

برگهای گیاه ترشک سه ضلعی است و مانند شبدر در رنگهای سبز و ارغوانی می باشد و دارای گلهای ریز سفید و زرد و صورتی است. گونه ای از آن هم دارای برگ سبز با خطهای نقره ای است.
گیاه ترشک دارای غده میباشد و هر موقع از سال می توانید غده ها را از هم جدا کنید .
نوع خزنده این گیاه دارای خواص دارویی می باشد که از جمله برای جبران کمبود ویتامین ث و اسهال و همچنین شیره برگهای آن برای از بین بردن اثر سم نیش عقرب مورد استفاده قرار می گیرد.

این گیاه برای رشد معمول خود به نور متوسط لازم دارد . درجه حرات 60 تا 75 درجه فارنهایت را نیز تحمل می کند و خاک آن نباید زیاد مرطوب باشد. بلندی و پهنای آن تا 12 اینچ می رسد.

در هوای سرد یا آفتاب شدید برگهای ترشک جمع می شود و آفتاب شدید یا سم به راحتی به برگهای آن صدمه میزند. هربار که ای گیاه برگهایش را از دست می دهد بهش اجازه استراحت بدهید تا دوباره شروع به رشد نماید.